вівторок, 3 листопада 2015 р.

Оформлення уроку: що слід враховувати

Дуже часто педагоги намагаються приділити більшу увагу «начинці» свого уроку, а на його оформлення залишають занадто мало часу. 
На що все ж варто звертати увагу перед тим, як виставити матеріал на сайті або відправити його в редакцію для публікації? 


Давайте розглянемо деякі пункти.

1. Що таке Word і «як з ним боротися»

В даний час більшість документів ми не пишемо від руки, а набираємо на комп'ютері, вірним помічником всього людства. Для набору тексту в операційній системі Windows існує програма (або редактор) для набору і редагування тексту - Microsoft Office Word, або скорочено просто Word. Ця програма не тільки виконує функції друкарської машинки, а й допомагає зробити ваш матеріал кольоровим, підібрати особливий шрифт, зробити необхідні виділення, оформити список літератури, вставити посилання і виноски, картинки та ін. Це набір самих звичайних дій, які робить користувач ПК (персонального комп'ютера) і Word зокрема.

2. Що таке пробіл, для чого він потрібен і «як з ним поводитися»

До XVI століття в написаному тексті між словами не існувало пробілу. Роздільне написання слів з'явилося в XVI-XVII століттях в пів-уставного листі і в скорописі. (За матеріалами Вікіпедії: вільної енциклопедії)

При роботі в текстовому редакторі Word'е слід використовувати ті ж правила, які існують у мові, якою ви користуєтеся.

Тобто:

пробіл СТАВИТЬСЯ:


- Після коми, крапки (у тому числі і позначає скорочення та ініціали),

- Крапки з комою, двокрапки, знаки запитання й оклику, крапки;

- Перед трьома крапками, що розташовані на початку речення (якщо цім реченням починається не абзац);

- Із зовнішнього боку дужок і лапок;

- З обох сторін тире.

Пробіл не ставить:

- Перед комою, крапкою, крапкою з комою, двокрапкою, знаки запитання й оклику, трьома крапками (крім крапки, що стоїть на початку речення);

- Після крапки, що стоїть на початку речення;

- З внутрішньої сторони дужок і лапок;

- З обох сторін дефіса (за винятком односторонніх дефісів, тобто випадків на кшталт «одно- і двоповерховий») і апострофа.

3. Додаткові функції Word

- Не потрібно ставити 2, 3, 10 і більше прогалин, щоб відокремити текст. Для цього в редакторі існують спеціальні функції, кнопки, за допомогою яких ви можете здійснити будь-яку видозміну набраного тексту;

- Зокрема, щоб почати друкувати текст з нового рядка, достатньо натиснути ОДИН РАЗ клавішу ENTER;

- Щоб вирівняти текст по лівому, правому краю або по центру, потрібно спочатку виділити його (затиснувши ліву кнопку мишки), а потім вибрати і натиснути потрібну кнопку в МЕНЮ на верхній панелі;

Більш детальну подальшу інформацію про роботу з текстом можна почитати тут: [url =http://www.compbegin.ru/articles/view/_38] http://www.compbegin.ru/articles/view/_38 [/ url]

4. Про знаки пунктуації

- Слід розрізняти ДЕФІС і тире:

ДЕФІС - це коротка риска «-», яку ставлять між частинами складного слова та ін., І НЕ відокремлюють пробілами (див. Вище);

Тире - це довга риска «-», яку ставлять між цілими словами, всередині пропозиції або спочатку (пряма мова). Тире відокремлює частини пропозиції.

Як розділовий знак ВІДОКРЕМЛЮЄТЬСЯ пробілами з двох сторін (крім прямої мови, тоді пробіл ставимо тільки ПІСЛЯ тире).

Тире можна поставити поєднанням трьох клавіш Alt + Ctrl + «сірий мінус», або вибрати значок в символах: панель меню, закладка «Вставка», Символи, вибрати символ;

- Точки і дужки: Якщо ви укладаєте ціле речення в дужки, то точку необхідно ставити ВСЕРЕДИНІ:

Приклад 1: Маша мила раму. (Нічого іншого Маша робити не вміє.)

Якщо ви укладаєте в дужки частина пропозиції, то точку ставлять ПІСЛЯ закриває дужки:

Приклад 2: Здається, все це неподобство найближчим часом (я б навіть сказала «ніколи») не скінчиться.

Приклад 3: Потрібно спочатку виділити текст (затиснувши ліву кнопку мишки).

5. Про різне

- Якщо ви вирішили довірити набір вашого матеріалу своїм учням-друзям-знайомим-тощо, БУДЬ ЛАСКА !!!, перевірте те, що для вас набрали! Те, що набираєте самостійно, теж потрібно перевіряти!

Приклад 4: Учитель російської мови надіслала до редакції матеріал з такою назвою: «Цикл уроків з російської мови ...». Тут - без коментарів, як кажуть, бо грамотність не залежить від уміння набирати текст на комп'ютері. А ось чия це була грамотність - вчителя або особи що друкувала текст - ніхто розбиратися не буде.

Підводячи підсумки, повторю, що для набору тексту існують (і їх слід використовувати!) Ті ж правила, які ви застосовуєте на листі! Тобто ті, які притаманні тій чи іншій мові.

Грамотність - це один з показників компетентності педагога.
Маєте іншу думку? Пишіть