понеділок, 16 листопада 2015 р.

Імідж учителя. Вчимося творити самих себе...



На думку французького філософа Етьєна Жильсона, ми матимемо право говорити про європейську культуру лише тоді, коли «знову досягнемо висоти безсмертного ХІІІ століття...». 

Як це розуміти? 

Слід повернутися у світ, у якому ще не шукав істини Копернік, не сформулював свого «категоричного імперативу» Кант, не намагався «зупинити мить» Фауст Ґете? 
Минуле й майбутнє для нас чомусь завжди більш привабливі, ніж сучасне. Але ж ми живемо сьогодні, а отже, найголовніші для нас події відбуваються прямо зараз. І те, що Ви зараз читаєте ці рядки, означає, що саме зараз Вам це потрібно. 
Ми із задоволенням вступаємо в діалог, щоб не ностальгувати, подібно до філософів, про безсмертне ХІІІ століття, а знайти свій позитивний образ саме тут і зараз.

Для початку давайте з'ясуємо, що таке імідж педагога? 

З чого він складається? 

Дякувати Богові, кожна звичайна людина володіє надзвичайною здібністю створювати уявний образ самої себе у своїй голові та робити його фізичною реальністю. Успіх у думках передує успіху в дійсності. 
Ф. Маррей


І виокремимо конкретні особистісні характеристики професійних якостей учителя, а саме: педагогічну креативність, педагогічну рефлексію, комунікативність і естетичні якості особистості вчителя. 

Узагалі імідж можна розділити на:
  • позитивний і негативний, 
  • професійний, 
  • особистий, 
  • діловий, 
  • стихійний і керований, 
за уявленням людей, — 
  • ідеальний (такий, яким хочуть бачити оточуючі ідеального лідера), 
  • первинний (такий, якою уявляють присутні конкретну людину), 
  • вторинний (нові риси, що підтримують першу уяву про людину). 
Головне питання: яким має бути імідж людини, щоб не виникало відмежування з боку суспільства? 

Японське слово «щастя» — «сіавасе» — походить від слів «суру» (робити) і «весуру» (пристосовуватися), тобто щастя визначається як узгодження зовнішньої форми з поглядами й оцінкою оточення. 
П. Таранов

Деякі з психологів уважають, що образ приємної людини (а саме така людина одержує величезні дивіденди від оточуючих, що по суті є владою над людьми) складається з розкутості, доброзичливості, оптимізму, відповідальності, урівноваженості. 


Проаналізуйте свою поведінку та визначте, який із пунктів у Вас «кульгає». І це буде першим Вашим «фронтом робіт» з формування свого іміджу. А далі необхідно вивчити сучасні технології. 

При початковому етапі розробки іміджу відокремлюють такі етапи: створення ескізу образу, куди входить спостереження, вивчення літератури, думок оточуючих. 

Усе це необхідно проаналізувати й усвідомити, потім перейти до другого етапу — безпосереднього створення рольового образу. Тут Вам стане в пригоді театральна педагогіка, адже по суті Ви повинні створити роль, у яку слід ужитися. Це дуже корисна робота, адже вчитель — насамперед актор і без знання основ акторської майстерності йому не обійтись. Літератури з цієї теми багато, тож не лінуйтеся, читайте і творіть. 

Третій етап, якщо Ви зробите все правильно, настане природно: це буде злиття Вашої особистості зі створеним образом, і Ваш новий імідж почне існувати як реальність. Сучасні психологи пропонують такі напрями формування іміджу педагога: посилення наявних позитивних рис, збагачення культури спілкування в суспільстві, оволодіння сучасною практичною психологією, опанування мови тіла, жестів, секретів впливу на аудиторію, вивчення потреб суспільства відносно вчителя й освіти. Іншими словами, Ви повинні виявити та розвивати все цінне в собі й узгоджувати це з потребами інших. 

Адже Ви творите імідж не лише для себе, але й для того, щоб зацікавити оточуючих, щоб позитивно спілкуватись з навколишнім світом. У літературі іноді зустрічається поняття «сірий учитель». Образливо? Але факт! 



Часто «училку» видно здалеку по безрадісному виразу обличчя, непоказному одягу, постійній стурбованості, догматичності висловлювань. Можливості створення позитивного іміджу полягають у «шляху до себе». 
І справді, про яке створення нового образу, сучасного іміджу може йтися, поки людина сама вважатиме себе «сірою мишею»?! 

Ваше власне життя має стати яскравим і радісним, інакше навіть прекрасна акторська майстерність не допоможе вжитися в обрану роль. А бездарно грати роль у власному житті — що може бути більш нудним і принизливим? 

Необхідно працювати над собою щохвилинно, що миттєво. Ви входите до класу, і Ваш одяг, зачіска, макіяж, внутрішній стан створюють Ваш образ у свідомості учнів. Незначна помилка, невпевненість, нервозність — і Ви втрачаєте всі завойовані позиції. 



Духовно-інтелектуальна творча особистість, яку ми виховуємо для сучасних умов життя, вимагає від учителя розв’язання задач якісно нового рівня. Такому вчителю потрібні професійна компетентність , суспільна гармонія , гуманітарна освіченість і володіння психотехнологіями. Тобто вчитель повинен як- найшвидше відмовитися від штампів, догм і рутини, що вкорінювалася десятиліттями, інакше в сучасній школі йому нема чого робити. 

Як же подолати цю рутину? 

Відповіддю на таке запитання стане любов до дітей і переконаність у неповторності кожного школяра, знання психології, здатність вийти за межі щоденної практики, творчість, наявність особистісних якостей, культура поведінки, здатність до самовдосконалення. Як бачите, критеріїв багато. Тому я хотіла б визначити головний, без якого все вищенаведене не має значення. 

Головний критерій формування іміджу — це успіх.

Лише успішний педагог може виховувати успішну особистість, лише успішна людина знаходить власний шлях, лише успішна людина може бути по справжньому щасливою. 

Культура емоцій, інтелекту, спілкування, зовнішнього вигляду, мови тощо — це лише шлях до успіху. Тому головна складова іміджу — це загальний і професійний успіх, а шлях до нього, що створює позитивний образ педагога, — це гармонія зовнішнього вигляду і внутрішнього змісту. 

Визначивши це для себе, рухайтесь далі. Говорячи словами Макіавеллі, шукайте «личину», яка допоможе виконати обрану роль. 

На шляху вибору моделі поведінки слід пам'ятати — мета, яку Ви ставите, має бути конкретною і чіткою; самокритично оцінюйте свої можливості й у жодному разі не копіюйте кого б то не було, навіть досконалий авторитет (адже Ви шукаєте власний імідж, а він унікальний і неповторний, як і Ви самі, тому повторювати чужу, навіть гарну знахідку — означає програш: у Вашому випадку спрацює лише Ваша оригінальна ідея). 



Як бачите, в іміджознавстві вимоги досить жорсткі. Але легких шляхів, як відомо, не буває, тим паче що попереду у Вас — важлива мета, досягнення якої здатне буквально перевернути Ваше життя та змінити Ваше місце у світі. 
Е. Бернейс говорив, що імідж — це мистецтво. А мистецтво — це насамперед творчість, і тут — усі карти у Ваших руках. Воно наддасть ті креативні можливості, без яких не можливий по-справжньому значущий результат.

  Тож учіться, аналізуйте, фантазуйте, творіть! 

І Ви не просто знайдете — Ви зробите свій імідж неповторним! 

А. П. Чехов говорив: «Учитель повинен бути артистом, художником, палко закоханим у свою справу!»


 Налаштуймо внутрішній барометр У мудрій історії Андерсена «Калоші щастя» герой, мріючи про середньовіччя, потрапив-таки туди й опинився на темній, без жодного ліхтаря вулиці, у непролазній багнюці (тоді ще бруківки не було) в оточенні хиж із солом'яними дахами. Але не це було найстрашнішим. Жахливим було повернення до більш низького морального і духовного рівня, навіть якщо стан «повертання» відзначений більшим спокоєм, більшою відповідністю. 
Людям ХІІІ століття не відомі були наші пристрасті, наші душевні пошуки, наші справді «космічні» проблеми, які дозволяють сучасним філософам називати нашу епоху «потворною і безмірною»... 
Але що таке епоха? 
Проміжок часу, у якому живуть, мислять, страждають і радіють абсолют- но конкретні люди. І наша епоха — це наш із вами витвір, і оцінки, критерії, вимоги нашої епохи — це наші з вами оцінки, критерії, вимоги. 
І імідж, якого вимагає епоха, можливий лише сьогодні й зараз. Уже завтра він стане іншим, адже жоден позитивний імідж не створюється раз і назавжди, він змінюється разом із мінливим світом. Тож спробуймо задати йому правильного вектора, і тоді подальші зміни й подальше вдосконалення не становитимуть труднощів. Внутрішній барометр епохи й Ваші особисті, уже вироблені критерії успіху, зроблять свою справу. 

І не доведеться скаржитися на епоху. Та й на себе...

Образы все и подобны, и все же каждый несходен.
Впрочем: их хоровод тайный скрывает закон.
Й. Ґете

джерело: http://journal.osnova.com.ua/download/17-32-11134.pdf