Діагностика і самоаналіз розвитку

Підступна це річ — культура спілкування:
присутність її непомітно,
зате відсутність помічаєш відразу.
С. Муратов
Досить важливим чинником ефективності управлінської комунікації є психологічна підготовленість керівника закладу освіти, зокрема рівень розвитку його діагностичних і рефлексійних здібностей. Щоб ефективно управляти, необхідно спочатку пізнати самого себе. Оцінити свій професійно-особистісний потенціал можна, використовуючи широко відомі психологічні методики Айзенка, Кеттелла, Леонгарда та ін., детально описані у психологічній літературі, зокрема у посібниках, спеціально підготовлених на допомогу менеджерам.
Поговоримо детальніше про вербальні (мовні) аспекти управлінської комунікації та визначимо
типові помилки, зумовлені орієнтацією на себе, а не на партнера.
Отже, завдання. Оцініть ступінь розвиненості власних комунікативних якостей. Для цього скористайтеся запропонованими тестами.
 Тест І. Рівень комунікативної культури у спілкуванні

Інструкція: Оцініть кожну з пропозицій, що описують реакції на деякі ситуації: вірне (В) або невірне (Н) стосовно до вас.
1. Мені здається важким мистецтво наслідувати манері поведінки інших людей.
2. Я б, мабуть, міг валяти дурня, щоб привернути увагу або потішити оточуючих.
3. З мене міг би вийти непоганий актор.
4. Іншим людям іноді здається, що я переживаю щось більш глибоко, ніж це є насправді.
5. У компанії я не часто опиняюся в центрі уваги.
6. У різних ситуаціях і в спілкуванні з різними людьми я часто поводжуся абсолютно по-різному.
7. Я можу відстоювати тільки те, у чому щиро переконаний.
8. Щоб досягти успіху в справах і відносинах з людьми, я намагаюся бути таким, яким мене очікують бачити.
9. Я можу бути дружелюбним з людьми, які мені не симпатичні.
10. Я не завжди такий, яким здаюся.

Обробка даних: По одному балу нараховується за відповідь Н на 1, 5, 7 питання і за відповідь В на всі інші.
Ключ: 0...3 – низький рівень комунікативної культури; 4...6 – середній рівень комунікативної культури; 7...10 – високий рівень комунікативної культури.


Тест 2. Уміння слухати

Інструкція
Дайте відповідь на запитання, оцінюючи в балах: 4 бали — завжди; 3 бали — часто; 2 бали — іноді; 1 бал — ніколи.
1. Чи даєте ви співрозмовнику можливість висловитися?
2. Чи звертаєте ви увагу на підтекст висловлення?
3. Чи намагаєтеся ви запам’ятати почуте?
4. Чи звертаєте ви увагу на головне у повідом ленні?
5. Слухаючи, чи прагнете запам’ятати основні факти?
6. Чи звертаєте ви увагу співрозмовника на висновки з повідомлення?
7. Чи пригнічуєте ви своє бажання ухилитися від неприємних запитань?
8. Чи стримуєтеся ви від роздратування, коли чуєте інакшу точку зору?
9. Чи намагаєтеся утримати увагу на словах спів-розмовника?
10. Чи охоче розмовляють з вами?

Підрахуйте суму балів:
- 32 і більше — відмінно,
- 27 — добре,
- 22–26 — посередньо,
- менше 22 балів — вам потрібно навчитися слухати співрозмовника.



Тест 3. Уміння висловлювати свої думки

Інструкція. Дайте, будь ласка, відповіді «так» чи «ні» на запропоновані запитання. 

1. Чи намагаєтеся ви, щоб вас зрозуміли?
2. Чи добираєте ви слова, що відповідають віку, освіті, інтелекту та загальній культурі слухача?
3. Чи обдумуєте ви форму викладу думки, перш ніж висловитися?
4. Ваші розпорядження достатньо стислі?
5. Якщо слухач не ставить вам запитання після того, як ви висловилися, ви вважаєте, що він вас зрозумів?
6. Чи достатньо точно і зрозуміло ви висловлюєтеся?
7. Чи стежите ви за логічністю ваших думок і висловлювань?
8. Чи з’ясовуєте ви, що було незрозуміло у ваших висловлюваннях?
9. Чи ставите ви запитання слухачам, щоб зрозуміти їхні думки та вміння?
10. Чи відрізняєте ви факти від думок?
11. Чи намагаєтеся спростувати думки співрозмовника?
12. Чи намагаєтеся, щоб слухачі завжди погоджу-валися з вами?
13. Чи використовуєте професійні терміни, які не всім зрозумілі?
14. Чи говорите ви ввічливо і доброзичливо?
15. Чи стежите ви за враженням, яке справляють ваші слова?
16. Чи робите ви паузи на обмірковування?

Ключ
Ви отримуєте по 1 балу за відповіді «так» на 5-те, 11-те, 12-те і 13-те запитання та по 1 балу за відповіді «ні» на решту запитань. Підрахуйте кількість балів.

Результат: від 12 до 16 балів – відмінний результат; від 10 до 12 балів – середній результат; менше 9 балів – поганий результат.

Тест 4. Взаємини із співрозмовником

Інструкція. Цей тест допоможе вам зробити висновок, як впливають ваші дискусії на взаємини з людьми. Оцініть кожен вислів за чотирьох бальною шкалою, пригадавши конкретні ситуації.

1. Мій співрозмовник не впертий і має широкий кругозір.
2. Він поважає мене.
3. Обговорюючи різні погляди, дивимося на справу по суті, на дрібниці не зважаємо.
4. Мій співрозмовник розуміє, що я прагну доброзичливих взаємин.
5. Він завжди гідно оцінює мої висловлювання.
6. Під час бесіди він відчуває, коли треба слухати, а коли — говорити.
7. Під час обговорення конфліктної ситуації я поводжуся стримано.
8. Я відчуваю, коли моє повідомлення цікаве.
9. Мені подобається проводити час за розмовою.
10. Коли ми доходимо згоди, то чітко усвідомлюємо, що робити кожному із нас.
11. Якщо потрібно, мій співрозмовник ладен продовжувати обговорення.
12. Я намагаюся йти назустріч проханням спів-розмовника.
13. Я вірю його обіцянкам.
14. Ми обидва прагнемо догодити одне одному.
15. Мій співрозмовник зазвичай говорить по суті й без зайвих слів.
16. Після обговорення різних поглядів я відчуваю, що це корисно для мене.
17. У будь-якій ситуації я уникаю дуже різких висловлювань.
18. Я щиро прагну зрозуміти співрозмовника.
19. Я цілком можу розраховувати на його щирість.
20. Я вважаю, що дружні взаємини залежать від обох.
21. Після неприємної розмови ми зазвичай намагаємося бути уважними одне до одного і не ображаємося.

Підрахувавши бали, ви отримаєте три результати:
  • взаємна підтримка – сума балів за запитаннями 2, 5, 9, 12, 14, 18, 20; 
  • злагодженість у спілкуванні – сума балів за запитаннями 1, 4, 8, 11, 15, 19; 
  • здатність залагоджувати конфлікти – сума балів за запитаннями 3, 7, 10, 13, 16, 17, 21.
Інтерпретація результатів
21 бал і вище береться за норму.
Якщо недобір щодо взаємної підтримки, тож вам слід бути уважнішим до співрозмовника.
Погана злагодженість в управлінській комунікації – симптом того, що сама комунікація відбувалася у несприятливий момент – у поспіху, за відсутності приводу для обговорення тощо.
А якщо є труднощі із залагоджуванням конфлікту, то потрібно активніше шукати шляхів до порозуміння.


Навчись слухати, і ти матимеш змогу
отримувати користь навіть від тих, хто говорить недобре».
Плутарх

посилання: http://journal.osnova.com.ua/download/42-88-68127.pdf

Немає коментарів:

Дописати коментар