понеділок, 26 жовтня 2015 р.

Прокрастинація. Що таке прокрастинація і навіщо з нею боротися?


Ми всі схильні прокрастинації. Ми прокидаємося з думкою зробити одну важливу справу, а потім перекидаємо його на завтра. А потім на післязавтра. Або на наступний тиждень. Скоро. Так як зупинити цей нескінченний цикл?

Прокрастинація - це такий липкий, противний стан, коли ти придумуєш сотні причин лише для того, щоб не робити ті справи, які повинні бути зроблені. Сайт для підприємців Entrepreneur.com зібрав у інфографіку 15 дієвих і науково доведених способів протистояння прокрастинації. Дуже радимо до вивчення. Нехай самі дієві інструменти для боротьби з прокрастинація будуть завжди у вашому розпорядженні!

Перед тим як ми перейдемо до семи науково обгрунтованим способам зупинити прокрастинація, важливо усвідомити для себе кілька основних принципів - це допоможе вам досягти успіху у вашому починанні.

Усвідомте, що ви прокрастініруете...
«Здрастуйте. Я прокрастінатор. Я гортаю журнали, замість того щоб займатися прибиранням. Я точу олівці, замість того щоб готуватися до іспиту в автошколі. Я можу працювати тільки в умовах жорсткого дедлайну. Загалом, я з вражаючим успіхом ускладнюю життя собі й іншим». Якби я потрапила на консультацію до психолога, то напевно вимовила б таку промову. Але так як до психолога я не піду - мені ніколи, то я продовжую розмовляти з подругою по «асьці» і нарікати на несправедливість навколишнього світу і катастрофічну нестачу часу.

Прокрастінатор


Слово «прокрастінатор» походить від англійського prokrastynator (від лат.cras - «завтра») і означає людину, якій властиво затягувати прийняття рішень і відкладати справи на потім. 

Тобто коли ви, з пожадливістю дивлячись на тістечко, втретє вирішуєте, що на дієту сядете не сьогодні, як планували, а завтра - це воно і є. Коли ви, замість того щоб доробити звіт, відправляєтеся в ресторан, а потім п'єте літрами кави і нічого не встигаєте - це теж воно.

Звичайно, затягування справ до переможного дедлайну властиве всім людям. Похід до стоматолога, неприємна розмова з настирливим шанувальником зазвичай хочеться відкласти на потім. Але якщо ви регулярно йдете від проблем, ховаючи голову в пісок неробства і неробства, пам'ятайте, що одного разу вам доведеться звідти виринути. А ваші «вороги» - термінові справи, на жаль, нікуди за цей час не подінуться.

Якби Стрекоза, героїня байки Крилова, протягом літа правильно розподіляла час, їй би не довелося танцювати взимку, стукаючи зубами від холоду.

Механізм

Прокрастинації легко піддатися з двох причин:

По-перше, прокрастініруя, ми промінюють далекосяжні плани на короткостроковий результат. На початку шляху текст для банкіра здається страшною, довгою і болісною завданням. І ще не факт, що ти цей текст здаси - може бути, доведеться переробляти через тиждень.Зовсім інша справа - написати пост в блог: за півгодини накидав текст, відредагував, опублікував і тут же отримав коментар. Приємно. Це сьогохвилинне «приємно» набагато привабливіше, ніж перспектива важкої праці длиною кілька тижнів.

По-друге, прокрастинація - це підміна важливих справ корисними. Мені важнонапісать текст для клієнта до ранку, але написати експертну статтю в блог полезнодля моєї майбутньої роботи. Легко забути, що корисно ≠ важливо.

КОРИСНО ≠ ВАЖЛИВО

Усвідомте, що ви прокрастініруете...

Складно поміняти свої звички, якщо ви не розумієте, що вам це потрібно. Для ефективних змін перш за все необхідно усвідомлювати свої сильні і слабкі сторони. 

Тривожні дзвіночки, які свідчать про те, що ви прокрастінатор: 

  • ви весь день робите завдання з низьким пріоритетом, але не беретеся за складні і важливі завдання; 
  • читаєте пошту по кілька разів, але не відповідаєте на вхідні і не приймаєте рішень, як з ними працювати; 
  • сідайте, щоб почати важливу задачу, а через п'ять хвилин вже біжите за чашкою кави; 
  • завдання довго висять у вашому списку справ, навіть ті, які ви вважаєте важливими; 
  • постійно погоджуєтеся виконати нескладні завдання, про які вас просять колеги, замість того щоб спочатку розібратися з важливими завданнями, які вже є у вашому списку; 
  • чекаєте «особливого натхнення» або «правильного часу», щоб взятися за важливу справу.

Типи «прокрастинаторів»

Умовно всіх прокрастинаторів можна розділити на розслаблених і напружених.

1. Ви давним-давно збиралися взятися за прибирання, і це нарешті сталося - ви наділи старі джинси і налаштувалися на роботу. Але от біда - посеред купи сміття вам в руки попався альбом зі старими фотографіями. Спочатку ви просто присядете на диванчик і погортаєте його. Потім ви вирішите, що це знак, і почнете дзвонити старим шкільним друзям. Закінчиться все, звичайно, веселою вечіркою у друзів. Правда, прибирання відкладеться знову на тиждень. Ви - розслаблений прокрастінатор. Все ваше єство протестує проти рутини і одноманітності, вам хочеться свята і задоволень. Тому, як тільки на горизонті починають маячити справи серйозніше, ніж похід у кав'ярню, ви відкладаєте їх в довгий ящик, придумуючи всілякі пояснення.

2. Ви сповнені грандіозних планів і великих ідей. Повільне і копітке написання дисертації протягом року - це не для вас. Ні, ви про неї не забули, ви пам'ятаєте про неї кожну хвилину і страшно переживаєте, але ... в черговий раз укладаєтеся з книжкою, заспокоюючи себе тим, що ранок вечора мудріший. Якщо це ваш випадок, ви - напружений прокрастінатор. Ваша проблема зовсім не у відсутності концентрації, а в нездатності оцінити свої сили. Причому на відміну від розслабленого типу ви себе недооцінюєте і боїтеся не впоратися. Подібно Скарлетт з «Віднесених вітром» ви закликаєте себе подумати про це завтра, але це розслаблення тимчасово і неефективно. Більше того, воно може привести до сильного стресу, страху і почуття провини, коли ви виявите, що часу не залишилося зовсім. Це замкнуте коло з провалів і затягувань.

Причини затягування справ




Люди, які діють за принципом «не відкладай на завтра», напевно думають, що прокрастинатори - звичайні ледарі. Насправді проблема дещо глибше. 

Психологи виділяють чотири основні причини затягування справ.

1. Перфекціонізм. Все має бути ідеально. Все має бути в повному порядку. Ну а якщо ви захворіли або просто не в настрої, навіщо братися за справу, якщо не зможете його виконати на всі сто? Слова «повинна» і «зобов'язана» зустрічаються у ваших репліках надзвичайно часто. Так само як і девіз «Не можеш робити добре - не роби зовсім!». Чим ви, власне, і займаєтеся більшу частину часу.

2. Авторитарність батьків. Можете передати їм привіт. Якщо з дитинства всі рішення приймає за вас мама, то дуже складно перебудуватися на хвилю самоконтролю і самостійності. Крім того, затягування справ може бути своєрідним бунтом проти деспотичного батька. Таким чином, вам здається, що саме ви контролюєте своє життя.

3. Занижена самооцінка. Тут також наслідили батьки. Ви боїтеся, що не впораєтеся з великим проектом, і не знайшли нічого кращого, ніж не братися за нього зовсім. Однак начальник не підозрює про вашому важке дитинство. І відсутність результатів він, швидше за все, спише на некомпетентність, а не на страх перед невдачею.

4. Невміння розставляти пріоритети. Ні, ви, звичайно, розумієте, що якщо зараз же не засядете за підготовку, то завалите іспит. Але по телевізору така зворушлива мелодрама / на вулиці така прекрасна погода / в магазинах такі великі знижки! Живемо адже один раз - тому необхідно отримувати максимальне задоволення. А іспит ... підготувати за ніч, як зазвичай. Це, до речі, поширена думка серед студентів - нібито в останній момент запам'ятовується краще. Але систематизувати велику кількість інформації в умовах стресу і мінімуму часу досить важко.

Вирішення проблем

Всі вищезазначені проблеми заважають на шляху до успіху. Однак деякі прокрастинатори примудрилися стати успішними і прославитися на весь світ. Найвідомішим «Тянульщікі» був Леонардо да Вінчі. Наявність величезного таланту жодним чином не впливало на його нездатність сконцентруватися. Через це багато проектів залишилися незавершеними. Щоб закінчити всесвітньо відому «Мону Лізу», Леонардо треба було двадцять років. «Таємну вечерю» да Вінчі завершив тільки в умовах дедлайну, коли пріор монастиря неодноразово висловив своє незадоволення повільністю художника.

Але для того щоб домогтися успіху в таких умовах, потрібно бути Леонардо да Вінчі. А якщо ви володієте меншими талантами, без боротьби з хронічною прокрастинація не обійтися.

1. Все йде за планом. Навіть якщо ви не знаєте, що таке щоденник, купите його хоча б з інтересу. Складіть список справ на день в порядку убування їх важливості. Планування тільки здається нудним і похмурим. Викреслюючи пункти, ви будете пишатися собою і радіти як дитина. До речі, не забудьте включити в свій план відпочинок і розваги, тільки пам'ятайте про черговість і дотриманні пропорції: спочатку годину прибирання, потім 10 хвилин телевізора.

2. Топ-топ. Це тільки здається, що диплом або дисертація - пекельна праця. Замість того щоб міркувати про нереальність поставлених завдань, розбийте великий проект на дрібні блоки. Пробиратися через терни набагато простіше дитячими кроками.

3. Змініть обстановку. Якщо домашня обстановка діє на вас расслабляюще, і ви займаєтеся чим завгодно, але тільки не підготовкою до іспиту або виступу, - йдіть. Йдіть туди, де зможете зосередитися і де ніщо не буде відволікати. Якщо такої можливості немає - приберіть всі відволікаючі предмети із зони видимості, відключіть телефон і вимкніть комп'ютер.

4. Всі недосконалі. Окрема порада шукачам бездоганності. Не зациклюйтеся на можливих помилках. Їх здійснюють абсолютно все. І якщо ви їх допустите, то на наступному етапі неодмінно виправите - тільки так можна рухатися вперед. Забудьте слова «повинна» і «зобов'язана» - говорите собі, що у вас все вийде.

5. Чарівна п'ятихвилинка. Це підходить для неприємних видів діяльності. Наприклад, ви не любите витирати пил - озбройтеся ганчіркою, засічіть 5 хвилин і приступайте. Вас буде гріти думка про те, що скоро це скінчиться, а коли продзвенить таймер, ви, натхненна чистими полками, зможете закінчити дійство до кінця. Якщо ж ні - через деякий час повторіть процедуру.

Парадокс зволікання

На почуття провини, страх і відкладання справи іде більше сил, ніж на саму роботу. Часу теж. Можна було вже десять раз все зробити, а ти ходиш по кімнаті і «мучишся», в скайпі всім скаржишся, як у тебе все погано. 

Тому якщо щось дійсно потрібно робити, прокрастинацію краще побороти, причому на декількох рівнях. 

Боротьба, перший рівень: усвідомлення 

Прокрастинація часто виходить з страху. Вже саме усвідомлення цього почуття чарівним чином протвережує.
Так, мені неприємна ця людина. Мені страшнувато з нею спілкуватися, тому я все відкладаю їй зателефонувати. 
Так, я боюся, що вийде поганий текст, і керівник його не прийме.Тому я взагалі не сідаю за текст.
Просто і по-людськи признався собі в цьому почутті, я виношу його на свідомий рівень, мені стає спокійніше. Психологи напевно пояснять, як і чому це працює, але працює чітко: усвідомив - значить, майже впорався.

І ось я зізнаюся собі: так, боюся. А потім додаю: але це ж все одно доведеться зробити. Зроблю зараз - більше не потрібно боятися.Збираю себе в кулак і починаю робити. Як віддерти пластир.

Другий рівень: дроблення

Старий і дієвий рецепт: розбити велику обов'язкову справу на маленькі прості справи.

Це працює тому, що маленьку справу абсолютно не страшно і не небезпечно. Відкрити статтю у Вікіпедії набагато менш страшно, ніж розповісти її зміст екзаменатору. Запустити текстовий редактор куди приємніше, ніж зустрічатися з розгніваним керівником.

І ось я вже непомітно для себе працюю над текстом для виступу. І так це мене затягнуло, що я не відчуваю ні сонливості, ні страху.Найстрашніше було почати.

Третій рівень: порядок

Весь жах прокрастинації в тому, що ми неначе контролюємо ситуацію, хоча насправді ніякого контролю немає. Щоб контроль з'явився, потрібен план.

Американець з італійським прізвищем Нейл Фьоре придумав технологію «Антіраспісаніе». Суть в тому, щоб складати собі штатного розпису не роботи, а відпочинку та приємних справ. Буквально: розписати в календарі час сну, підйому, сніданку, дороги на роботу, обідньої перерви, дороги додому, вечері з сім'єю, сімейних справ, читання, спорту, походів у кіно і всього-всього, чого так відчайдушно не вистачає в житті. Робочий час при цьому залишити вільним. Виходить розклад навпаки: розписано все, крім роботи. 

Цей розклад має чудодійний ефект: ти починаєш бачити, як мало насправді у тебе часу на роботу. Не тиждень, що не добу і не вся ніч, а якісь огризки часу між сніданком, обідом і вечерею.

Дальше більше. Фьоре радить дробити свою роботу на півгодинні відрізки і відзначати їх у календарі тільки після того, як відрізок завершений. Відпрацював - зазначив. Можна п'ять хвилин відпочити, і знову за роботу. Спостерігаючи, як календар заповнюється корисними півгодинними уривками, ми бачимо, що рухаємося вперед, і не все так страшно.

У Фьоре у книзі багато корисного про прокрастинації, плануванні та психології особистої ефективності. Як і багато бізнес-книги, вона гранично американізованими, але якщо фільтрувати зайве, можна знайти корисні ідеї.


Корисна прокрастинація

Прокрастинація руйнує кар'єри та сім'ї, викликає занепокоєння, депресію і багато чого ще. Але є у неї і корисна властивість.

Прокрастинація - вірна ознака того, що все ваше єство протестує проти цієї справи. Значить, насправді ви не хотіли ні цей проект, ні цей диплом, ні цього виступу. Це не те, що вам потрібно.

Якщо це не те, що потрібно, то, можливо, передоручити це? Відмовитися? Або найняти кого-небудь, врешті-решт? У ситуації з інвестбанкіром можна було зробити будь-яку з цих речей і з чистою совістю піти далі.

Відмовлятися від непотрібних речей - це взагалі хороший шлях. Пол Грем пише:
«Серед моїх знайомих чимало вражаючих, великих людей. І всі вони - жахливі прокрастинатори. Можливо, прокрастинація - це не так-то й погано. 

Всі, хто пишуть про прокрастинації, говорять про боротьбу з нею. Але, строго кажучи, це неможливо. У будь-який момент можна займатися нескінченним числом речей. Що б ти не робив, ти в будь-якому випадку не робиш щось інше. Тому для мене питання не в тому, як з цим боротися, а в тому, як цим користуватися на благо. 

Я Вироблять три варіанти прокрастинації: коли ти нічого не робиш, коли ти займаєшся чимось менш важливим і коли ти займаєшся чимось більш важливим. Ось цей останній варіант - найправильніший. 

Приклад такого варіанту - вчений, який на час зосередженої роботи над своїм завданням забуває голитися, є і дивитися вліво на пішохідному переході. Він ніби не з нами, не від світу цього: він зайнятий чимось більш важливим. 

Саме в цьому сенсі прокрастініруют мої знайомі. Вони відкладають мелочевку, щоб займатися великими справами.Хороша прокрастинація - це коли ти робиш справу, а не займаєшся справами. 

ДОБРА прокрастинації - ЦЕ КОЛИ ТИ робиш справу, 
 а не займаєшся СПРАВАМИ.

Займатися справами - значить робити всю ту поточну і незначну роботу, про яку навряд чи напишуть у твоїй біографії. Хороша прокрастинація - це робити свою справу і не бути на побігеньках ні в кого, в тому числі у себе. 

Зрозуміло, ті, хто хочуть на вас звалити свої оборудки, будуть не раді, що вас для них немає. Але скоро ці делишки поступово самі розсмокчуться (разом з людьми, які спочатку прийшли з ними до вас: друзями, родиною, близькими). Ті, що точно не розсмокчуться - квартплата або штраф в ГИБДД, - доведеться зробити. Можна прямо зараз, раз вже ми про це говоримо. 

Суть в тому, що для великих справ потрібно щось таке, що абсолютно не потрібно для дрібних делишек: тривалі відрізки часу і правильний настрій. Якщо вас захопив новий великий проект, можливо, варто відкласти весь дріб'язок на пару днів? Присвятіть себе великій справі, поки є настрій і сили. Так, вам доведеться потім розгрібати накопичилася купу дрібних справ, але в сухому залишку в ці два дні ви зробите набагато більше, якщо не будете відволікатися. 
... 
Я помітив: стартапи часто працюють набагато ефективніше в самому початку шляху, коли в команді лише дві особи, а їх офіс - це квартира в спальному районі. Їх ніхто ні на що не відволікає.І добре, звичайно, коли вони ростуть і наймають людей. Але на мене так краще втомлюватися на роботі, ніж відволікатися на дрібниці. А як тільки в офісі з'являються співробітники на зарплаті, вони відразу починають прокрастініровать по другому типу - роблячи менш важливі справи. І скоро вся компанія починає вторити ім. 

Дрібні справи і відволікання вбивають будь-який проект. Ось вирішив чоловік написати книгу. І тут зрозумів, що потрібно прибратися в будинку. І понеслося. Люди, які роками не можуть написати книгу, насправді ж не сидять цілими днями над порожнім листом. Вони годують котів, їздять в господарський магазин за лампочками, зустрічаються з друзями в кафе, перевіряють пошту. Вони кажуть, що у них немає часу на роботу. Це точно. Вони зробили все, щоб серед їхніх справ на роботу абсолютно не було часу ».

Вчіться отримувати задоволення від поточних завдань

Щоб зупинити прокрастинація, ми насамперед повинні для себе визначити, що вона собою представляє.

У двох словах, прокрастинація - це відкладання справ, на яких, вірогідно, слід зосередитися прямо зараз. Але замість цього починаєш займатися чимось більш приємним або нескладним.

Якщо причина, по якій ми відкладаємо справу, полягає в тому, що займатися іншими речами нам приємніше і комфортніше, значить, нам необхідно перетворити поточні завдання в більш приємний і захоплюючий досвід.

А тепер заглибимося в питання. 


Як все-таки зупинити прокрастинацію?

1. Готуйтеся з вечора

Цей найпростіший лайфхак - планувати свій день - може позбавити вас від прокрастинації, до того ж на підготовку потрібно менше п'яти хвилин. 

1. Візьміть листок і ручку. 

2. Запишіть три справи, які ви добре зробили сьогодні, і три справи, з якими потрібно розібратися завтра (будьте конструктивні, а не песимістичні). 

3. Нижче запишіть одну завершену сьогодні справу, яка дала найбільшу віддачу. А потім запишіть таку ж важливу одну справу на завтра. 

2. Знайдіть свою одну справу

Одна справа - це завдання або дія, що може значно вплинути на кінцевий результат або вашу мету. 

Дослідження свідчать, що аналітичний параліч - виділення непропорційно великих зусиль на стадії аналізу проекту - причина прокрастинації номер один. 

Але якщо зосередитися на одній важливій справі і присвятити весь день роботи над нею, то ефективність збільшиться в рази. 


Що робити, якщо ви не можете визначитися, яка справа для вас зараз найважливіша? 
У цьому може допомогти нескладний алгоритм Тіма Ферріса (Tim Ferriss): 

1. Запишіть 3-5 справ, які вам не хочеться виконувати або через які ви хвилюєтеся. Зазвичай завдання, від яких хочеться відмовитися, насправді є найбільш важливими. 

2. Обміркуйте кожну задачу і запитайте себе: 
  • «Якщо я виконаю завдання сьогодні, я буду задоволений цим днем?» 
  • «Мені варто зайнятися цим завданням, навіть якщо простіше виконати всі інші незначні справи зі списку завдань?» 
3. Ще раз погляньте на завдання, яким ви відповіли «так». Заплануйте стільки часу, скільки потрібно для того, щоб виконати одне із цих завдань сьогодні. Але не більше одного. 

Якщо ви продовжуєте відволікатися, неминуче повертайтеся до тієї самої одної справи - це поверне вам правильний настрій. 

3. Розбивайте

Згадайте, як ви починали вчитися чомусь новому або запускали великий проект. Вам, швидше за все, знайоме відчуття тяжкості, яке зазвичай супроводжує цьому. 

Наш мозок від природи не здатний відразу зв'язати результат і тривале напруження, особливо якщо ми далекі від поставленої мети. Найчастіше ми стикаємося з внутрішніми сумнівами, і в першу чергу саме страх заважає нам почати. 

Розбивайте справу на шматочки і робіть по одному за раз. 

Наприклад, ваша мета - вивчити нову мову за 90 днів, і вам навіть страшно про неї подумати. Але ви можете розбити цю справу на частини: щоранку приділяти 60 хвилин вивчення мови і заучувати по 30 часто вживаних слів. До кінця цього терміну ви запам'ятаєте 2700 слів. 


Трюк в тому, що потрібно менше думати і розбивати справу на невеликі дії, поки не позбудетеся від страху почати. 

4. Скажіть «ні»

Нові справи і завдання з'являються постійно. Може, начальник вимагає від вас заповнений звіт або клієнт просить допомоги - список можна продовжувати нескінченно. Але ви повинні вміти говорити «ні» тим справам, які не допомагають вам рухатися до вашої мети. 

Щоб ефективно розпоряджатися своїм часом, варто скористатися відомим методом - матрицею Ейзенхауера. 

НЕ терміново
Терміново
Важливо
2: підготовка, планування, захисні заходи, вибудовування відносин, особистісний розвиток
1: криза, актуальні проблеми, дедлайни, зустрічі
Неважливо
4: додаткова інформація, телефонні дзвінки, марна трата часу
3: затримки, деякі листи, звичайна діяльність

Для того щоб максимально ефективно використовувати більшу частину свого часу, кілька годин на день відводите під справи сектора 2.

Робота - одна з найнебезпечніших форм прокрастинації.Гретхен Рубін (Gretchen Rubin), автор книги «Проект" Щастя "»

5. Піклуйтеся про себе

Найголовніша причина прокрастинації - брак мотивації. А щоб підвищити рівень мотивації, досить просто піклуватися про себе. 

Сон, корисна їжа і регулярні вправи допоможуть вам залишатися здоровим. На жаль, цей найпростіший рада поки залишається самим заскладним для більшої частини людей. За даними видання Medical Daily, недолік сну і прокрастинація можуть стати єдиним безперервним циклом. Через розвиток технологій та доступності розваг ми частіше відкладаємо сон на потім і в результаті не висипаємося. Це веде до зниження мотивації і подальшої прокрастинації, і так продовжується знову і знову ... 

Швидке рішення: протягом дня робіть вправи, хоча б зарядку - це підготує ваше тіло до відпочинку. І уникайте будь-яких гаджетів за два-три години до сну, щоб не завантажувати голову. 

6. Прощайте себе

Погляньмо правді в очі. Всі ми люди, і всі ми неідеальні. Тому чи варто докоряти собі за прокрастинація? 

У Карлтонському університеті було проведено дослідження серед студентів, які складали випускні іспити. У результаті виявилося, що вміння прощати себе за відкладання справ на потім призводить до меншої прокрастинації в аналогічній ситуації в майбутньому. Це відбувається тому, що зв'язок між Самопрощення і прокрастинація опосередкована негативним ефектом.Самопрощення допомагає зупинити відкладання справ на потім, оскільки заміщає негативні емоції. 

Наступного разу, коли помітите, що прокрастініруете, вибачте себе за це і рухайтеся далі. 

Ми прощаємо не заради інших людей. Ми прощаємо заради себе, щоб рухатися далі. 

7. Просто почніть

У телевізійній індустрії дуже популярний спосіб, що змушує нас продовжувати дивитися шоу, - несподіваний поворот в кінці. Ви напевно пам'ятаєте моменти кшталт «завтра ви дізнаєтеся, чим все закінчилося». 

Телевізійники роблять це, тому що знають: нас просто вбиває те, що ми почали, але не закінчили. Якщо ми почали справа - перегляд серіалу, вивчення мови, новий проект на роботі, - завдання не буде виходити з голови до тих пір, поки ми її не закінчив. У психології такий стан називається «ефект Зейгарник». 

Прокрастинація тільки посилюється перед початком справи, особливо якщо ми не знаємо, як і з чого почати. Однак при виконанні завдання наше сприйняття, ставлення до неї змінюється, а до кінця ми можемо навіть отримувати задоволення від справи, якого спочатку боялися. 

Ефект Зейгарник доводить, що вам потрібно просто почати звідки завгодно, щоб використовувати свою слабкість (або силу) природної схильності доводити почате до кінця. 


Техніки боротьби з прокрастинацією

За відгуками читачів ПСИХОЛОГІСа, один з найкращих методів боротьби з прокрастинацей викладений у статті "Як організувати своє читання". Подивіться, можливо, це надихне і вас. Інші корисні статті:

А ви частенько прокрастініруете? 

І як справляєтеся з цим станом?

© джерело: http://procrastinator.ru/

2 коментарі: