четвер, 1 жовтня 2015 р.

До дня вчителя...


Іронічний роздум на тему "Мудрий Наставник, або Залиште дитину в спокої"





Уявімо ситуацію: за вами весь день ходить приставлений до вас дуже розумний і освічений Наставник. Він весь день зірко за вами стежить, вишукуючи ваші помилки і недоліки, і тут же про них вам повідомляє, іноді при численних свідках. У вашого наставника самі благі наміри. Він знає все, особливо, те, що, як і коли вам слід робити.

Ви встаєте вранці, заправляєте своє ліжко, а Наставник вам каже: «Ти помилився. Кут ліжка криво заправлений. Перероби! ».
Ви йдете у ванну і чистите зуби, а Наставник знову: «Ти недостатньо ретельно почистив зуби. Зроби це ще раз. А то буде карієс ».
Ви їсте і читаєте газету. Ваш Наставник тут як тут: «Стоп! Ти недостатньо ретельно пережовувати їжу! ».
Ви втупилися в газету. Наставник: «Ні, це нікуди не годиться! Ти прочитав статтю неуважно. Щоб зрозуміти сенс написаного і оцінити стилістичні особливості тексту, треба читати уважно. Прочитай ще раз, а потім мені перекажеш ».
Ви йдете в магазин, набираєте продуктів і раптом біля каси виявляєте, що вам не вистачає грошей, двох гривнів якихось, але не вистачає. І тут ваш Наставник вимовляє голосно і емоційно цілу промову: «Та як тобі не соромно! Що означає, двох гривнів не вистачило ?! Ти що, рахувати не вмієш ?! Потрібно все заздалегідь прораховувати і враховувати, не роблячи таких дурних помилок! »Потім, звертаючись до всіх, хто знаходиться навколо, Наставник продовжує:« Шановні покупці і працівники магазину! Подивіться на цю людину! Він постійно помиляється у рахунку. Який сором! »
Вдень ви пишіть лист родичів, що живуть в іншому місті. Наставник бере у вас вже готовий лист і починає виправляти в ньому мовні і інші помилки червоним чорнилом. При цьому він коментує вголос ваше твір: «Ну що за робота! Цитат немає зовсім, епітети та метафори відсутні, висновків немає зовсім. Я вже не кажу про чисто граматичні помилки. Ні, це нікуди не годиться, тема абсолютно не розкрита. Переписуй все знову. І думай, думай головою! Сочинитель знайшовся! ».
Увечері ви йдете до одного на день народження. У нього - гості. Ви вручаєте йому заздалегідь куплений вами подарунок. Але річ виявилася не того розміру. Ви помилилися. Правда, ніхто цього не помітив, окрім вашого Наставника. Ви з одним весело розсміялися, зрозумівши свою помилку. Але ваш Наставник не вгамовується: «Шановні гості! Подивіться на цього неуважного людини. Він вічно все плутає, забуває і через це постійно здійснює непрощенні помилки. Та хіба так можна! »І ви стоїте і червонієте перед усіма присутніми людьми. Настрій на весь вечір зіпсовано.
Вечірка закінчилася, ви їдете додому, і випадково сідайте не в той автобус. Зрозумівши свою помилку, ви готові вийти, але не тут-то було. Ваш Наставник на посту: «Шановні пасажири! Подивіться на цього горе-мандрівника. Номери маршрутів він, бачте, переплутав! Яке неподобство! Хіба можна так безвідповідально помилятися! »
Нарешті ви вдома. Починаєте готувати вечерю. Ваш Наставник сідає на вашій кухні з блокнотом в руках і каже: «Ну, що ж, давай, готуй! А я буду уважно стежити за тобою і записувати твої помилки. Потім все обговоримо ».
А тепер уявіть, що такий Наставник (або різні Наставники, змінюючи одне одного) ходить за вами десять років. Ну як, представили?
Приблизно таким чином ми вчимо і виховуємо наших дітей.

Перечитуючи «Педагогіку для всіх» С.Л. Соловейчик, я зустріла прекрасні слова про виховний вплив дорослого на дитину, які можна було б назвати «нерелігійних молитвою вчителів». По-моєму, ці слова треба частіше перечитувати вчителям та й усім дорослим.

Нерелігійна молитва вчителів

«Залиш дитину в спокої, - кажу я собі, - перестань її виховувати на кожному кроці, заспокой свою пристрасть до виховання! Вона здається тобі благородною, а насправді це і є безкультур'я - зазіхати на дитину так званим вихованням. Не стій над душею! »


Діти - це особлива каста, що вимагає до себе особливого ставлення всіх дорослих. Відносини дбайливого, вдумливого, неквапливого і обов'язково доброго і справедливого.Всі дорослі повинні ставитися до дітей так, і вимагати цього з вчителів. Хотілося б, щоб у всьому нашому суспільстві проглядалася струнка система виховання дітей; щоб Мир Дорослих мудро і морально виховував Світ Дітей. А завданням навчального закладу і вчителів було б, ввести всі виховні акти, всі виховні впливи в єдину, цільну, струнку і обов'язково мудру систему - систему виховання.

«Людина виховується цілим суспільством. Всі події в суспільстві, його робота, рух вперед, його побут, успіхи і невдачі - все це настільки могутні і настільки складні виховні фактори, що адекватно показати їх роботу можна тільки у великому спеціальному дослідженні, яке може бути переконливим, тільки спираючись на велику кількість засвідчених спостережень». (А.С. Макаренко «Про виховання»).

Сподобалась стаття? 


Скажи автору "Дякую" і постав лайк:)