субота, 19 вересня 2015 р.

Тайм-менеджмент в роботі педагога: ці поради допоможуть вам встигати робити все

Робочий день педагога насичений заходами, як плановими, так і позаплановими: наради, педради, перевірка зошитів, контрольні роботи, іспити, батьківські збори і багато-багато іншого. І в цьому щоденному вирі подій потрібно ще встигнути приділити хоч кілька хвилинок кожному учневі.

Іноді хочеться, щоб добу розтягнулися на 27 годин або з якоїсь причини скасували парочку нарад на цьому тижні.

І ось ви знову несете додому цілу сумку неперевірених зошитів, готуєтеся весь вечір до уроків на завтра, а ваша п'ятирічна дочка тихо зітхає і розуміє, що розфарбовувати картинки їй сьогодні доведеться знову на самоті, а чоловік вже за звичкою сам розігріває вчорашній вечерю.

Можливо, для когось, це вельми знайома картина ?!

І напевно так йдуть справи в багатьох сім'ях, де мама або тато - педагоги. Насправді вихід є. І все не так складно, як здається.

Вихід - це вміння управляти своїм часом ефективно, чітко і розумно.

Часу завжди вистачає того, хто вміє його використовувати.

У тайм-менеджменті можна виділити кілька основних аспектів, почнемо з визначення мети.

Цілепокладання (постановка цілей)

Мета - це фіксація результату, який повинен бути досягнутий за певний період часу. По-іншому, е то образ бажаного результату. Чого ви хочете?

Мета повинна бути чітко сформульована. Інакше в кінцевому підсумку може бути досягнутий результат, що відрізняється від запланованого. Припустимо, ваша мета як класного керівника - підготуватися до батьківських зборів у класі на тему «Адаптація п'ятикласників». Але перш ніж приступати до підготовки, звернемо увагу на деякі аспекти, чи зможу я самостійно провести збори (якщо немає, то яких фахівців і яким чином залучити), для чого мені необхідно проводити дане батьківські збори.

Тут необхідно врахувати два моменти:
Що я «отримаю» для себе?
З чим підуть батьки моїх учнів? (Підвищиться рівень їх педагогічної компетентності, стануть більш свідомими та ін.).

Якщо ви врахуєте хоча б це, результат не змусить себе чекати.
Якщо у мети не буде будь-яких вимірних параметрів, то буде неможливо визначити, чи досягнуто результат. Не потрібно ставити такі цілі, які навпаки приводили б до збільшення стресів у вашому житті (їх і так вистачає). Тут мова йде про важкодосяжних, практично «нереальних» цілях. Варто ставити досить складні цілі, які передбачають зусилля, але при цьому мати на увазі, що вони повинні бути досяжними.

Мета повинна бути орієнтована на результат! (Заради чого я доклав всі ці зусилля, чи варто результат витрачених ресурсів?)

Мета повинна бути значимою для мене! (Все-таки це моя мета).
Будь-яка мета повинна бути здійсненна в певному часовому вимірі (наприклад, до батьківських зборів я повинен бути готовий до 12 жовтня).

Поетапне досягнення мети
Наприклад, ваша мета - атестація.

Мета досить складна, необхідно розділити її досягнення на безліч невеликих етапів:

спочатку - збір необхідної інформації про особливості атестації (терміни, вимоги, умови);

конкретизація тимчасових рамок;

вироблення власної стратегії проходження атестації тощо

Точно таким же чином треба поступати з будь-якими складними завданнями, розбиваючи їх на дрібні доти, поки не стане ясно, що саме для виконання свого плану ви зможете зробити вже сьогодні і прямо зараз.

Важливо правильно розрахувати свої можливості (ресурси)
Ви хочете отримати вищу категорію, пропрацювавши в школі три місяці?

Ризикована мета і дуже важкодосяжна. Але якщо ви вірите в себе настільки, то чому б і ні. Тут головне, як ви оцінюєте себе і свої можливості, а не думка оточуючих.

Планування часу



Планування часу - це підготовчий етап до успішної реалізації мети

Планування часу дозволяє намітити кроки досягнення поставлених цілей і спрогнозувати, скільки часу на це буде потрібно. Витрачаючи трохи більше часу на планування, ви можете скоротити термін виконання і заощадити час і сили в цілому.

Ранжування справ: «горить» - «може почекати». Щось потрібно виконати прямо зараз, щось може почекати до наступного тижня.

Планування дня (рекомендую планувати наступний день напередодні, а вранці при необхідності внести відповідні корективи).

Раціональне використання щоденників та електронних записників.

Планувати можна і потрібно все, що ви робите щодня!

Для початку просто складіть список справ, які вам необхідно робити протягом кожного тижня. Подивіться, як розподіляються ваші справи по днях тижня. Цілком можливо, що якісь дні забиті під зав'язку, а якісь більш вільні. Для початку просто розподіліть справи по днях тижня більш рівномірно.
Складайте списки справ із зазначенням дати і часу виконання на тиждень і на кожен день.
Записуйте всі справи, навіть здаються на перший погляд абсолютно неважливими.Адже вони теж забирають частину вашого часу.
Важливо також оптимізувати процес виконання справ з написаного списку. Існує таке поняття, як перемикання: коли ви відволікаєтеся від одного недоробленого справи на користь іншого.
Так от: коли ви виконуєте якесь невеличке завдання, кількість перемикань повинно бути мінімальним. Наприклад, якщо ви обіцяли передзвонити комусь, то набагато економніше з погляду власного часу і душевних сил буде передзвонити відразу. А не п'ять разів на день згадувати, що добре б подзвонити, потім благополучно забути про дзвінок, згадати в 11:00 вечора і докоряти собі за забудькуватість.

Але от у процесі виконання якоюсь довгостроковою і великої завдання кількість перемикань повинно бути, навпаки, велике. Інакше до моменту закінчення роботи над нею ви тільки втомитеся і втратите зв'язок з реальністю.

Краще сідати за важливу роботу з ранку - це найпродуктивніший час для складних справ.А другорядні справи відкладати на вечір.

Розстановка пріоритетів
Не відкладайте на потім


Спокуса "зробити це завтра" дуже великий. Але якщо у вас є чіткий список справ, то ви зрозумієте, що завтра ви не зможете знайти час на виконання тих справ, які відклали з сьогоднішнього дня.
Для того, щоб вам було легше, візьміть собі за правило робити самі неприємні для вас справи на початку, а потім приступайте до більш приємним.

Делегуйте завдання

Делегування - це засіб ефективного управління, при якому відбувається передача завдання, а також повноважень і відповідальності на виконання іншим особам. При плануванні часу дуже важливо встановити, яку роботу ви повинні виконати особисто, а яку можна передоручити (делегувати). Наприклад, ви можете запросити на батьківські збори спеціаліста (медика, психолога, логопеда), вони володіють цікавою інформацією, яку ви, можливо, півдня будете шукати в книгах та інтернеті.

Контролюйте себе!
Навіть якщо ви вмієте ставити цілі, делегувати, планувати і виділяти пріоритети, це лише півсправи. Важливо пам'ятати, що оцінка завжди проводиться за результатом. Тому важливим є контроль за виконанням та ефективністю реалізації поставлених цілей.

І якщо ви бачите, що мета досягнута, чому б не похвалити себе за це. Це дасть вам ще один поштовх до досягнення нових цілей.

Не забувайте про самоаналіз
Тут можна відповісти собі на питання: «Чому я не досягаю поставлених цілей?», «Чому досягнення мети було недостатньо ефективним (було потрібно більше часу або важких зусиль)», «Що зробити наступного разу, щоб уникнути схожій ситуації?»

Позбавляйтеся від "поглиначів часу"
Намагайтеся витрачати менше часу на їжу, перекушування і порожні розмови з колегами, а також «плавання» по Інтернету в особистих цілях. Робочий день закінчується, а ви так нічого і не встигнете. Не соромтеся просити інших, щоб не відволікали вас від роботи, особливо якщо у вас її багато.
Є ситуації, коли ви повинні сказати людині тверде «Ні».
Особливо якщо те, про що вас просять, забере у вас час; та й у ваші плани не входило робити додаткову роботу.

Час - це непоправний ресурс. Він йде безповоротно. Але за допомогою особистого тайм-менеджменту можна отримати виграш у часі в 25-30%. Уявіть, що ви отримуєте ще кілька додаткових годин на добу для виконання всіх справ і почніть прямо сьогодні!

Удачі вам, мої дорогі колеги!

P.S. Пожалуйста, отпишитесь - была ли полезна статья для Вас и стоит ли делать такие обзоры по другим темам.