суботу, 13 лютого 2016 р.

Розвиток соціальної та емоційної компетентності вчителя

Емоції є важливим стимулом у вашому виборі стати вчителем, правда? 
Люди стають вчителями через мрії про розкриття таланту кожної дитини, про допомогу дітям з неблагополучних сімей, про передачу натхнення до навчання. На жаль, дослідження показує, що 40-50% вчителів йдуть з професії протягом перших п’яти років. Рівень стресу серед вчителів досягнув небаченого до сьогодні рівня, та, згідно з недавнім оглядом MetLife, більше половини вчителів поставили галочку біля твердження «зазвичай переживаю великий стрес декілька днів на тиждень». 
Вчителювання – емоційна професія, та вчителям необхідна підтримка у покращенні їхньої соціальної та емоційної компетентності, щоб управляти стресом, який, як ми бачимо, є невід’ємною частиною цієї професії.
 
 
 
Соціальна та емоційна компетентності є обов’язковими для уникнення вигорання та для підвищення психологічного благополуччя вчителя. Здатність розуміти власні емоції та відчуття, перш ніж реагувати на незадовільну поведінку дитини, дозволяти собі відпочинок після складного дня та визначити власні внутрішні стимули є шляхами до використання емоційного інтелекту, щоб почувати себе у гармонії з собою та світом. Оскільки соціальної та емоційної компетентності зазвичай не вчать у педагогічних вишах та на програмах підвищення кваліфікації (програми Університету штату Каліфорнія в Сан-Хосе (США) та Університету Британської Колумбії (Канада) є рідкісними виключеннями), неможливо припускати, що всі освітяни однаково володіють цими компетенціями. Декому ці навички дані природою, а іншим потрібно додатково їх освоювати та розвивати. Так як і наші учні – всі ми маємо свої сильні сторони і… виклики у розвитку своїх слабких сторін.
 
Дослідження стверджує, що учні вчаться краще у дружньому та безпечному середовищі. Твердження правдиве і щодо навчання дорослих. Соціальна та емоційна компетентність також формується під впливом середовища. Припустімо, ви працюєте у атмосфері пліток та загального незадоволення життям, тоді ви будете схильні до негативної поведінки; проте, якщо ви працюєте у атмосфері підтримки, то будете краще справлятись з стресом, а також просити та пропонувати допомогу. Подумайте про атмосферу на вашому місці праці. Як вона впливає на вашу поведінку та взаємодію з учнями та колегами? Розуміння як робоче середовище впливає на вашу поведінку допоможе Вам, за потреби, приймати інші рішення. 
 
 

Чому вчителям необхідно розвивати соціальну та емоційну компетентність?

Згідно недавнього дослідження, соціальна та емоційна компетентності важливі тому, що:

– Соціальна та емоційна компетентність вчителя впливає на якість стосунків з учнями.

– Вчителі, які є спокійними, позитивними та задоволеними життям більш спроможні ставитись до дітей з чутливістю та розумінням, навіть коли поведінка дитини кидає нам виклик.

– Вчителі виступають рольовими моделями для дітей, зокрема також демонструючи соціальну та емоційну компетентність.

– Вчителі дають раду стресовим ситуаціям щодня – і учні за цим спостерігають! Вони беруть приклад з того, як вчитель справляється з роздратованістю, конфліктами та як підтримує дисципліну у класі.

– Соціальна та емоційна компетентність вчителя впливає на поведінку класу.

– Вчителі повинні втілювати спокій, бути організованими та будувати довіру, якщо вони хочуть креативних та самостійних дітей у класі.
 

Як вчителям розвивати свою соціальну та емоційну компетентність?

Організація «Шість секунд» (Six Seconds) – це мережа однодумців, що підтримують ідею емоційного інтелекту (ЕІ) та мають розроблений план використання ЕІ кожного дня.

Робота над розвитком емоційного інтелекту розпочинається з трьох важливих речей: 
  • знати себе (тобто усвідомлювати свої особисті особливості), 
  • обирати себе (тобто розуміти свої дії), 
  • присвятити себе (тобто стати більш цілеспрямовним).

«Знати себе» означає більш чітко розуміти, що ти відчуваєш та чому ти щось робиш, знати свої сильні сторони та виклики у розвитку себе, та впізнавати свої шаблони поведінки.

«Обирати себе» означає обирати стратегію поведінки/реакцію на ситуацію, а не просто реагувати автоматично.

«Присвятити себе» означає працювати над досягненням своїх цілей, знати свою мету, та робити речі з певної причини.

Ми переживаємо емоції весь час, проте ми рідко зупиняємось, щоб замислитись, як емоції впливають на нас, на роботу та навчання. У представленій моделі емоційного інтелекту першим кроком є розвивати усвідомлення себе. Емоційне усвідомлення розпочинається зі здатності розуміти, що ми відчуваємо глибинно, тобто знати, що є причиною наших відчуттів.


Спробуйте таке: згадайте недавню емоційну ситуацію та поміркуйте про наступне.

– Як Ви себе почували у цій ситуації? 
 Назвіть конкретні емоції, які Ви переживали. Доктор Ден Сігель (Dr. Dan Siegel), відомий оратор, автор книги «Цілісна дитина» (The Whole-Brain Child), часто каже «Назви, щоб опанувати», адже називання емоцій допомагає контролювати їх.

– Як Ви думаєте, про що Ваші емоції Вам сигналізували?  
Емоції – це дані, що містять інформацію про нас та світ навколо. Розуміння значення наших емоцій є важливим кроком до усвідомлення себе.

- Що Ви зробили зі своїми емоціями? Як Ви з ними справились? 
Ми часто приховуємо, ігноруємо або заперечуємо такі відчуття як сором, страх чи злість. Проте ігнорування цих емоцій не заставить їх зникнути! Емоції стимулюють нас до дії і часто ми можемо їм піддатись та неконструктивно зреагувати у деяких ситуаціях. Зупиніться, щоб назвати свої відчуття, зрозуміти їхнє значення і це допоможе Вам прийняти більш правильне рішення.

– Що Ви будете робити по-іншому у схожій ситуації в майбутньому?
Соціальна та емоційна компетентності вчителя є важливими елементами для уникнення вигорання, підвищення психологічного добробуту та створення позитивного навчального середовища. Вчителі можуть розпочати розвивати свій емоційний інтелект з розуміння та прийняття себе. Коли ми усвідомлюємо свої емоції та відчуття, ми у стані прийняти кращі рішення.
Переклад з англійської: Дзвінка Завалій
 
А як Ви розвиваєте усвідомлення себе? Пишіть у коментарях.


Джерело: http://www.prosvitcenter.org/uk/archives/1793

Немає коментарів:

Дописати коментар