четвер, 26 листопада 2020 р.

ІКТ та сучасний урок: методика проведення і результативність


Йти вперед — означає втратити душевний спокій.
Залишатися на місці — означає втратити себе.
У найвищому розумінні рух уперед означає пізнання.


Практичне використання ІКТ в Чернігівському центрі ПТО

Комп’ютерні тренажери

Комп’ютерні тренажери можна використовувати для попереднього практичного відпрацювання навичок поводження з небезпечними речовинами або приладами.

Професійно-практична підготовка, професія «Пекар»  при вступному інструктажі на уроці за темою «Технологічне обладнання і устаткування пічного відділення» використала мультимедіа для створення віртуального пульту керування хлібопекарською піччю.

Автоматизовані навчальні системи

Автоматизовані навчальні системи, побудовані на основі мультимедіа - технологій є на сьогодні одним із найбільш ефективних засобів навчання. Саме тут повною мірою реалізується давній, але до сьогодні правильний принцип методики викладання: краще один раз побачити, ніж сто разів почути.
Комбіноване використання комп’ютерної графіки, анімації, живого відеозображення, звуку, інших медійних компонентів – усе це надає абсолютно унікальну можливість зробити предмет, що вивчається, максимально наочним, а тому зрозумілим та доступним.

Навчальні фільми

Навчальні фільми відтворюють ті чи інші процеси як у вигляді реальних спеціальних зйомок, так і тривимірної комп’ютерної графіки.

Професійно-практична підготовка, професія «Продавець непродовольчих товарів» при вступному інструктажі на уроці за темою «Продаж меблів» майстром в/н було власноручно знято відеоситуацію у меблевому магазині для відпрацювання практичних умінь та навичок перед виходом на робоче місце. 

Мультимедіа-презентації

Мультимедіа-презентації – це один із найбільш функціональних та ефективних засобів під час проведення лекцій, семінарів, наукових конференцій тощо. 

- Професійно-теоретична підготовка, професія «Офіціант. Бармен» для проведення лабораторно-практичних робіт з предмету «Дизайн підприємств ресторанного господарства» викладачем по темі «Мистецтво сервіровки. Складання серветок» для наочного вивчення було розроблено мультимедіа-презентацію. 

- Професійно-теоретична підготовка, професія «Офіціант. Бармен» для проведення лабораторно-практичних робіт з предмету «Кулінарна характеристика страв» викладачем з теми «Кулінарна характеристика солодких страв і напоїв» для наочного вивчення було розроблено мультимедіа-презентацію з демонстрацією слайдів по темі «Асортимент та особливості подавання солодких страв». 

- В процесі роботи над ІКТ і їх використання на уроках накопичувалось достатньо матеріалу з різних джерел, а справа з сучасними професійними підручниками бажає бути кращою. І викладачі спробували систематизувати матеріал. Таким чином був створений електронний посібник «Технологія приготування коктейлів та напоїв. Дизайн їх оформлення». 


Відеодемонстрації 

Необхідно сказати декілька слів про місце наочних інтерактивних засобів у сучасному освітньому процесі. По-перше, відеодемонстрації та інші мультимедійні засоби зовсім не можуть замінити справжній, «живий» технологічний експеримент. Але в тих випадках, коли на уроці справжній експеримент із різних міркувань неможливий, то для безпосереднього спостереження на уроці, цю недостатність інформації може замінити відеодемонстрація. Тому відеодемонстрації є не заміною реального експерименту, а новою складовою частиною засобів наочності й доповнення в системі освітнього експерименту. 
Під час проведення тижня МК кулінарних дисциплін один із заходів був присвячений «Японській кухні», а саме приготування суші. Майстер-клас було проведено кухарем, який спеціалізується на Азіатській кухні. Весь технологічний процес було знято на відео і зараз використовується викладачами спецдисциплін під час вивчення технології приготування страв з морепродуктів. 

Комплексне використання мультимедіа засобів під час уроку.


Методична розробка уроку з мультимедійним супроводом.

Цей урок проведено в міжатестаційний період з предмету «Технохімічний контроль хлібопекарського виробництва», професія «Пекар». Тема уроку: «Показники якості хлібобулочних виробів» 
Під час проведення уроку було використано структуру комбінованого уроку з використанням мультимедійних технологій. Тому що протягом 45 хвилин відбувається й перевірка домашнього завдання, і опитування, і процес засвоєння нового матеріалу, і його закріплення, і пояснення домашнього завдання. 

Мета мультимедійного уроку – стимулювати інтерес учнів до вирішення певних проблем, що передбачають володіння певною сумою знань, та через навчальну діяльність, яка передбачає розв’язання однієї або цілої низки проблем, показати практичне застосування надбаних знань. 




Під час проведення уроку за темою «Показники якості хлібобулочних виро­бів» (предмет «Технохімічний контроль хлібопекарського виробництва», профе­сія «Пекар») викладачем було використано структуру комбінова­ного уроку з використанням мультиме­дійних технологій. 
Протягом 45 хвилин відбувається й перевірка домашнього завдання, і опитування, і процес засвоєння нового ма­теріалу, і його закріплення, і пояснення домашнього завдання. 

Мета мультимедійного уроку — сти­мулювати інтерес учнів до розв'язання певних проблем, що передбачають во­лодіння певною сумою знань, і через навчальну діяльність, яка передбачає розв'язання однієї або цілої низки проблем, по­казати практичне застосування набутих знань. 

Робота під час уроку включала кілька етапів: 
  • створення психологічної атмосфери уроку під час організаційного етапу, за якої досягається успіх навчальної діяльності; 
  • оцінювання базових знань учнів під час пе­ревірки домашнього завдання (навчальний відеофільм «віртуальна екскурсія на хлібо­завод»); 
  • оголошення учнями теми й завдання уроку (мультимедіа-презентація); 
  • ознайомлення з новою інформацією відбувало­ся під час етапу засвоєння нових знань; 
  • етап закріплення нових знань проводився за до­помогою «тест-вікторини» (робота в командах); етап інформування учнів про домашнє завдан­ня, інструктаж із його виконання.
Головне — це організація учнів та закріплення досягнутих успіхів і подолання допущених недолі­ків у наступній роботі. 

Можна зробити наступні висновки про засто­сування мультимедіа-технологій під час проведення уроку за темою «Показники якості хлібобулочних виробів». По-перше, підвищується мотивація учнів до навчальної діяльності, про це свідчить заповнена наприкінці уроку картка спостережень знань учнів (із 25 осіб 9 учнів показали високий рівень знань, а решта — достатній.) По-друге, відбувається акти­візація діяльності учнів. 

Ще одна з переваг використання мультимедіа — самостійне здобуття учнями додаткових знань. 

На сьогоднішній день ми маємо замислитися над тим, що чекає наших учнів. Відомо, що майбутнє зажадає від них величезного запасу знань в області сучасних технологій. Сьогодні вже 60 % пропозицій про роботу вимагають мінімальних комп'ютерних знань, і цей відсоток зростатиме. Але підготовка молоді до майбутнього полягає не лише у формуванні «готовності працювати». Учні мають освоїти нові життєво необхідні навички у зв'язку з тим, що сучасні інформаційні технології все глиб­ше проникають у наше життя. Інформаційний об'єм глобальної комп'ютерної мережі Інтернет настільки великий, що вміння витягувати з такого великого обсягу потрібний блок виходить на перший план. 

Одна з істотних змін у структурі освіти може бути охарактеризована як перенесення центру тяжіння з навчання на учення. Це не звичайне «натаскування» учнів, не екстенсивне збільшення знань, а творчий підхід до навчання всіх учасників освітнього процесу, і перш за все, його основного традиційного тандему: викладач — учень. Необхід­ність створення ситуації взаємодії і взаємної відпо­відальності. Тільки за наявності високої мотивації всіх учасників освітньої взаємодії можливий пози­тивний результат мультимедійного уроку.

Пищик О. В. Інформаційно-комунікаційні технології та сучасний урок.  Науково-методичний журнал «Педагогічна майстерня». 2011. №2. С. 27–29.



Немає коментарів:

Дописати коментар