середу, 15 лютого 2017 р.

Компетенції у майбутньому...


Навчатися впродовж життя – для вчителя це прописна істина, тому професіоналізм – це не підкорена вершина, а процес набуття професійних компетенцій, що дають змогу оптимально реалізувати свої вподобання, ефективно навчати, виховувати, розвивати, соціалізувати учнів та впроваджувати інноваційні технології.


Посилаючись на Вікіпедію ми з'ясували, що:

Компетéнтність — проінформованість, обізнаність, авторитетність.

Компетентність у перекладі з латинської competentia означає коло питань, у яких людина добре обізнана, має знання та досвід.

Компетентність також визначається як набута у процесі навчання інтегрована здатність особистості, яка складається із знань, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці.
  • Компетенція організації — коло повноважень будь-якої організації, установи чи особи; коло питань, в яких дана особа має певні повноваження, знання, досвід.
  • Компетентність працівника — це ступінь його кваліфікації, яка дозволяє успішно вирішувати задачі, що стоять перед ним.
  • Компетентність менеджера - це результативність та ефективність дій менеджера згідно з цілями та стратегіями фірми. 
А тепер з'ясуємо що таке компетеція?

Компете́нція (лат. competentia, від compete — взаємно прагну; відповідаю, підходжу) — сукупність предметів відання, завдань, повноважень, прав і обов'язківдержавного органу або посадової особи, що визначаються законодавством. 


Професійна компетенція — здатність успішно діяти на основі практичного досвіду, умінь та знань при вирішенні поставлених професійних завдань.

Успіх інноваційних змін, у першу чергу залежить від учителя, його творчого потенціалу, готовності до безперервної самоосвіти, здібності до гнучкого соціально-педагогічного мислення, гуманістичної спрямованості особистості.

Важливу роль у забезпеченні позитивних змін в системі освіти має вирішити удосконалення професійної компетентності педагогічних кадрів та підвищення їх наукового і загальнокультурного рівня.


Педагогічна компетентність – це процес і результат творчої професійної діяльності, інтегрований показник особистісно-діяльнісної сутності вчителя, зумовлений рівнем реалізації його гуманістичної спрямованості.
Тобто для себе визначаємо, що компетентність – це ступінь кваліфікації працівника, яка дозволяє успішно вирішувати задачі, що стоять перед ним.

Продовжуюемо відстежувати прогнози в області розвитку і зміни тих компетенцій, які нам належить побачити в найближчі роки. Цього разу горизонт, про яку піде мова, складає всього 5 років (навіть 4,5 року). Але прогноз цей глобальний і належить аналітикам World Economic Forum. Думаю, що він заслуговує на окрему увагу.

Навіть на такому досить короткому горизонті - «п'ятирічки» - наші міжнародні колеги пророкують, що 35% ключових затребуваних компетенцій зміняться. Давайте докладніше подивимося ці зміни.

На першому місці в 2020 році, як і в 2015 (саме тоді проводилося це дослідження), за рівнем затребуваності залишиться вміння вирішувати складні завдання (Complex Problem Solving). Але при цьому зросте потреба в володарів такої компетенції на 52%. Так ось, найбільш затребуваними будуть ті фахівці, які будуть володіти системним, цілісним підходом до вирішення будь-яких проблем, будуть знати, на що ще звернути увагу, крім самого очевидного.


Друга за значимістю компетенція в 2020 році - критичне мислення. Ця компетенція також входить в число ключових і в прогнозах на 10-15 років. Через велику кількість і легкого доступу до інформації необхідні будуть навички її відбору, правильного переосмислення. На жаль, сучасна школа не найкращий помічник у цьому питанні, тому що часто превалює технологія єдиного вірного відповіді (формат тестів). Тому її розвиток ляже на плечі батьків, а потім і роботодавців. Це такий спосіб мислення, при якому людина ставить під сумнів інформацію, що надходить і навіть власні переконання. Це дуже корисна навичка, тому що питання «Чи може все працює зовсім не так, як ми припускаємо?» допомагає розвитку.


Третя за значимістю компетенція в 2020 році - креативність. Ускладнення процесів вимагає нестандартних рішень. На жаль, цього теж не вчать в сучасній школі (і в багатьох вузах). Ось як про це говорить Тетяна Чернігівська, відомий вчений в області нейронауки і психолінгвістики:
«Так ми вчимо дітей? Наприклад, дітям навіщо вчити біном Ньютона? Я за все своє життя з біном Ньютона ніколи не зустрілася. Якщо зустрінуся, то пальцем ткну і скажу: «ОК, Гугл» ... Раніше інтернету не було, але книжки були. Навіщо його вчити? Якщо мені б на це сказали - щоб тренувати пам'ять, ок, все, я згодна. Але може бути краще Шекспіра або грецьку поезію? Навіщо безглузді речі вчити? Ми дітей ними накачуємо. Мені важливо знати, в якому році Наполеон одружився на Жозефіні? Ні, не важливо. Мені важливо, щоб людина розуміла, що відбувається на цій планеті. Все інше - гугл вже знає. Мені люди, які знають те, що знає гугл, не потрібні професійно, тому що Гугл вже є. Мені потрібен той, кому прийде в голову незвичайна річ. Знаєте, відкриття - це помилки. Якщо ми запропонуємо здати ЄГЕ наступним людям: Моцарту, Бетховену, неробі двієчнику Пушкіну, а також візьмемо хіміка Менделєєва (двійка з хімії, пам'ятаєте?), Ейнштейна, Дірака, Шредінгера і т.д. Ось вони всі завалять. Ми скажемо: «Двійка тобі, Нільс Бор». Він скаже: «Двійка-то двійка, але Нобелівська премія мене чекає». І саме за цю «неправильну» відповідь! Так ми чого хочемо? Відкриттів або армію дурників, які вивчили біном Ньютона? Звичайно, тут є велика небезпека. Я її знаю. Якщо всі будуть знати про все по трошки, то виникає ризик, що ми почнемо випускати дилетантів. Що з цим робити, треба подумати ...». 
Творчий початок — це здатність бачити те, чого ще немає. Коли Мікеланджело запитали, як він створив статую Давида, скульптор відповів: «Я побачив ангела в шматку мармуру, і мені захотілося звільнити його».


Четверта по затребуваності в 2020 році буде компетенція управління людьми. Ймовірно, це станеться за рахунок зростання значущості трьох попередніх компетенцій, а також зростаючих вимог до технічної, комп'ютерної грамотності. Управління людьми — це складна наука про те, як лідерам приймати головні рішення. Не просто про підлеглих, а про Людей. Як мотивувати співробітників так, щоб вони бігли підтюпцем на роботу, а не з роботи? Як не помилитися в людині, приймаючи її на роботу, і підвищувати тих, хто цього заслуговує? Як «розрулювати» конфлікти всередині команди? Знати відповіді на всі ці питання — і значить володіти people management.
Багато компаній будуть йти на зрощення людського і штучного інтелекту, об'єднанню зусиль людей та роботів, тому середовище стане складнішим. Уміння працювати з людьми, особливо з урахуванням того, що багато хто з них будуть ще більш високорозвинені ніж сьогодні, продовжить залишатися важливим завданням (згідно кривої Ауторо, затребуваними залишаться або найдешевші співробітники (чия праця дешевше роботів), або високопрофесійні.


П'ята компетенція - навички координації, взаємодії. Це, мабуть, зрозуміло. Аскетичність може шкодити бізнесу. Якщо ви власник бізнесу, якому важко спілкуватися з людьми, потрібно найняти того, хто вміє налагодити контакт хоч з дідьком лисим.


Шосте місце за емоційним інтелектом. Зазначу, що в списку критичних компетенцій 2015 року його взагалі немає, хоча сьогодні багато компаній інвестують в розвиток емпатії у своїх співробітників. Треба відзначити, що це один із напрямів розвитку, популярне в багатьох великих організаціях. У 1995 році американський психолог Деніел Гоулман опублікував книгу «Емоційний інтелект», яка підірвала книжковий ринок і стала бестселером (хоча насправді теорія ЕІ з’явилася набагато раніше). Зараз під емоційним інтелектом розуміється здатність розуміти емоції, наміри і мотивацію інших людей і свої власні, а також уміння управляти своїми емоціями та емоціями інших людей.



Сьома компетенція - судження і прийняття рішень - підніметься на одну позицію. У складному світі буде потрібно швидко приймати рішення. Як сказав Герман Греф за підсумками поїздки в Силіконову долину: «У Uber нам сказали одну фразу, що конкуренція з боку китайців дійшла до такого ступеня, що нам здається: якщо ми вранці прокинулися з дуже цікавою новою ідеєю з приводу нових продуктів, то в обід , коли ми збираємося на зустріч, щоб це обговорити, китайці її вже відтворюють». Важливо буде не тільки якість, але і швидкість прийняття рішень. Цікаво, що одна дама купила в рамках показу нову (дуже дорогу) сумку відомого бренду, яка ще не надійшла в масовий продаж і поїхала з нею до Китаю. Там три дні за нею ходили два Китайця, купили з подвійною націнкою і яке було її здивування вранці, коли вона побачила в продажу в сусідньому (НЕ брендовому) магазині таку ж сумку китайського виробництва (оскільки якість її влаштувала, вона просто купила собі «підробку» і поїхала додому). Історія дуже повчальна.


Восьма компетенція 2020 року - клієнтоорієнтованість (сервісна орієнтація, Service orientation). Вона є і в списку 2015 року - на 7 місці. У цій компетенції без розвитку емоційного інтелекту буде вкрай складно, це дуже взаємопов'язані речі.  Судячи з прогнозів, сфера послуг в світі буде тільки зростати, а хороший сервіс завжди на вагу золота. Приємно, що українські компанії це розуміють і працюють над культурою сервісу, незалежно на кого орієнтований їх продукт — на бізнес чи кінцевого споживача. Але ще є куди рости.


Дев'ята компетенція - вміння вести переговори - впала на 4 пункти в порівнянні з 2015 роком. Мені здається, це пов'язано зі зростанням затребуваності нових компетенцій. Уміння ясно висловлюватися, бути переконливим — трендовий навик. Найприємніше, що з практикою їм опанувати може кожен.


І, нарешті, замикає десятку когнітивна гнучкість. Когнітивна гнучкість — це здатність розуму швидко перемикатися з однієї думки на іншу, а також обмірковувати кілька речей одночасно. В умовах відкритого, великого, дуже поливариантного світу ця здатність буде дійсно важлива. Володіючи нею, ми зможемо застосувати свою креативність і вирішити складні завдання.


До речі, перевірити себе на когнітивну гнучкість ви можете за допомогою знаменитого тесту Струпа. Він дуже простий. Швидко скажіть назви кольорів, якими написані ці слова:


 Зі списку 2015 року повністю зникли активне слухання і контроль якості, поступившись місцем емоційного інтелекту і когнітивної гнучкості.

Що бачимо в цьому списку?
5 з 10 навичок стосуються вміння спілкуватися з людьми, домовлятися і керувати ними, розуміти і служити їм (це управління персоналом, взаємодія з людьми, переговори, клієнтоорієнтованість, емоційний інтелект).

Ще 4 сфери з 10 пов’язані зі здібностями мозку: умінням швидко міркувати, бачити суть, знаходити рішення проблем, генерувати нові проекти та ідеї (комплексне рішення проблем, креативність, когнітивна гнучкість, критичне мислення).

Висновок
Якщо не знаєте, що вивчати, то вивчайте людей і їхні потреби, а також тренуйте свій мозок для складних когнітивних завдань. Здається, це здорово! Нарешті приходить час, коли сама людина, її емоції, мотивація і розвиток стає головним в нашому світі.


Немає коментарів:

Дописати коментар