Педагоги не можуть успішно когось учити,
якщо водночас ретельно не вчаться самі.
Алі Апшероні
Сучасний педагог має бути готовим до змін, що відбуваються в системі освіти, здатним сміливо приймати педагогічні рішення, виявляти ініціативу, творчість. Це пов’язано, насамперед, із проблемами саморозвитку особистості та творчою самореалізацією педагога, новими концептуальними підходами до реформування освіти.
Немає сумніву, що проблему ефективності, результативності педагогічного процесу можна розв'язати лише за умови забезпечення високої компетентності та професійної майстерності кожного педагога.
Педагогічний потенціал — це база педагогічних знань, умінь у поєднанні з розвинутою здатністю педагога активно мислити, творити, діяти, утілюючи свої наміри в життя, і досягати спланованих результатів. Професійна діяльність викладача наповнюється дедалі глибшим творчим змістом: йому надана можливість вносити зміни не тільки до окремого уроку, а й навчальної програми загалом; використовувати як традиційні, так і нові форми роботи, розробляти й упроваджувати власні підходи до навчання й виховання учнів.
Отже, у викладача з'явилася реальна можливість виявити себе справжнім творцем навчального процесу, реалізувати свій духовний потенціал. Нові завдання, поставлені перед сучасним навчальним закладом, вимагають перегляду змісту педагогічної освіти, який є ядром професійної компетентності викладача. Зрозуміло, що освіта не тотожна обсягу засвоєної інформації, а набуті протягом навчання знання й уміння не завжди є запорукою успішної професійної діяльності.
Тому в закладах освіти у нових умовах потрібен передусім інтелігентний педагог, що володіє необхідним фаховим знанням і вмінням, принципами й методами пізнання теорії й практики своєї педагогічної діяльності, усвідомлює шлях до їх набуття. Тільки за таких умов викладач буде здатний творчо мислити, самостійно орієнтуватися в найрізноманітніших проблемних ситуаціях педагогічної дійсності, критично їх оцінювати й оперативно знаходити шляхи подолання суперечностей, що виникають. Тобто сенсом і метою освіти є постійний розвиток людини та її становлення.
Ефективна професійна підготовка викладача неможлива без самоосвіти, самовиховання та саморозвитку. Тобто навчання і самонавчання педагога потребує не лише знання ним форм і методів методичної роботи й роботи з книгою, іншими сучасними джерелами інформації, але й розвитку певних особистісних якостей.
Самовиховання й саморозвиток — це свідома практична діяльність, спрямована на більш повну реалізацію людиною себе як особистості.
Самовиховання — це формування людиною своєї особистості відповідно до свідомо поставленої мети. З точки зору психології, самовиховання — це усвідомлювана діяльність людини, що спрямована на вдосконалення власної особистості, на вироблення позитивних рис, якостей, звичок і подолання негативних.
Професійне самовиховання й саморозвиток — це свідома діяльність, спрямована на удосконалення своєї особистості відповідно до вимог професії.
Особистісний саморозвиток і професійне самовиховання нерозривно пов'язані між собою. Обидва процеси складні за своєю структурою і здійсненням, проте оволодіння технологією професійного самовиховання й саморозвитку допоможе педагогу продуктивно організувати самостійну підготовку до професійної діяльності й скоротить шлях до майстерності.
Чи потрібна самоосвіта викладачу?
Майстром може стати кожний, якщо йому допоможуть і якщо він сам працюватиме.
А. С. Макаренко
Основним змістом самоосвіти є оновлення й удосконалення знань, що є в спеціаліста, його умінь і навиків із метою досягнення бажаного рівня професійної компетентності. У сучасному суспільстві постійна самоосвіта все більше стає умовою успіху в професійній діяльності, а також — і це особливо важливо — вона захищає від інтелектуального зубожіння особистості.
Із психологічної точки зору викладачу необхідно постійно займатися самоосвітою, оскільки специфіка викладацької праці така, що педагоги: y мають повідомляти істину, яку вони нерідко інтерпретують відповідно до своїх поглядів, що склалися за десять і більше років до моменту її повідомлення;
y мають обмежені в порівнянні з учнями часові можливості для отримання інформації; y мають порівняно обмежене коло спілкування зі своїми однолітками й часто обмежене професійними інтересами середовище спілкування. Через це картина світу, що є у викладача, може не відповідати реаліям, які змінилися, а отже, істотно відрізняється від картини світу, як її сприймають учні. Тому самоосвіту викладача слід розуміти двояко: з одного боку, як постійне поповнення професійної та загальнокультурної інформації, з іншого — як постійне оновлення індивідуального соціального досвіду в найширшому плані.
Програма самоосвіти включає вдосконалення суспільно-політичних знань, ознайомлення з найбільш визначними досягненнями різних наук, збагачення літературних і естетичних уявлень, ознайомлення з новими тенденціями та явищами культурного життя. Особливо важливе місце займає поповнення знань із предмета, що викладається, і ознайомлення з новітніми даними відповідної науки, розвиток педагогічних, психологічних і методичних знань і вмінь, що можливо лише завдяки читанню відповідної сучасної літератури й періодичних видань.
Конкретний зміст і форми самоосвіти викладача залежать від багатьох обставин: віку, педагогічного стажу, місця проживання, предмета, що викладається, індивідуальних інтересів і захоплень, віку й рівня підготовленості учнів, з якими викладач працює, атмосфери педагогічного колективу тощо. Самоосвіта викладача — необхідна умова ефективності педагогічної діяльності. Як справедливо вважав К. Д. Ушинський, учитель живе доти, поки він учиться, як тільки він перестає вчитися, у нім помирає вчитель.
Викладач повинен виразно уявляти, що самовдосконалення — це глибоко інтимний, особистіс- ний процес, який не терпить шаблонів, стереотипів, жорстких рамок і директивних указівок.
Самовдосконалення припускає не просте пристосування до зовнішніх вимог, а активний розвиток якостей особистості в професійній діяльності. У будь-якій діяльності виділяють дві сторони — адаптивну й творчу. Адаптація дозволяє фахівцеві ознайомитися й асимілювати (привласнювати) напрацьовані підходи, що вже є, уміння та навики з арсеналу своєї професії, а самостійна творча діяльність повинна дати йому можливість спробувати розвинути власні сили й можливості шляхом виходу за рамки стереотипних дій і способів, на основі цього «рушити вперед» себе і свою професійну діяльність. Актуальною є думка про необхідність постійного вдосконалення викладача шляхом невпинної роботи над собою: саме життя поставило на порядок денний проблему неперервної педагогічної освіти. Німецький педагог А. Дістервег писав, що для викладача святий обов'язок — «зробити завданням свого життя своє виховання». Він уважав, що педагог «лише до того часу здатний насправді виховувати й освічувати, доки сам працює над своїм власним вихованням і освітою».
Чи стане викладач справжнім педагогом?
Це залежить від того, як він сам працює над своєю особистістю, які його інтереси, потреби, яка його активність щодо оволодіння науковими знаннями й уміннями, наскільки цілеспрямовано, свідомо й наполегливо працює над розвитком у собі тих рис, які утворюють особистість сучасного спеціаліста.
Самоосвіта педагога — це самостійно надбані знання з урахуванням особистих інтересів і об'єктивних потреб професійно-технічної освіти — додатково до тих, що здобуті в базових навчальних закладах. Результат самоосвіти педагога віддзеркалюється на розвитку учня (слухача), а не тільки на самовдосконаленні в особистому та професійному плані.
Вимоги до самоосвіти педагога
- Самоосвіта як процес пізнання передбачає не просте закріплення професійних знань або засвоєння вже відомої наукової інформації, а має за мету придбання нових наукових, методичних знань і практичних навичок.
- Самоосвіта повинна бути неперервною, поповнення й оновлення нових знань має ґрунтуватися на попередній професійній підготовці педагога. Систематичність і неперервність цієї діяльності регулюють план та програми самоосвіти.
- Самоосвіта має сприяти оволодінню педагогом засобами застосування професійних знань у практичній діяльності.
Педагогічний словник так визначає поняття самоосвіта: «Самоосвіта, цілеспрямована пізнавальна діяльність, керована самою особистістю; придбання систематичних знань у будь-якій галузі науки, техніки, культури, політичному житті тощо. В основі самоосвіти лежить цікавість того, хто навчається, у поєднанні із самостійним вивченням матеріалу».
Важливою ознакою самоосвіти викладача є те, що результатом його роботи виступає не лише власне самовдосконалення в особистісному й професійному плані, а й розвиток учнів.
! Викладач повинен досягти успіху, щоб його досягли учні.
Самоосвітню діяльність викладача можна розглядати як сукупність декількох «само-»:
- самооцінка — уміння оцінювати свої можливості;
- самооблік — уміння брати до уваги наявність своїх якостей;
- самовизначення — уміння вибрати місце в житті, суспільстві, усвідомлювати свої інтереси;
- самоорганізація — уміння знайти джерело пізнання й адекватні своїм можливостям форми самоосвіти, планувати, організовувати робоче місце та діяльність;
- самореалізація — реалізація особистістю своїх можливостей;
- самокритичність — уміння критично оцінювати переваги та недоліки власної роботи;
- самоконтроль — здатність контролювати свою діяльність;
- саморозвиток — результат самоосвіти.
Формуючи цю сукупність «само-», можна свідомо передбачати самоосвітню діяльність викладача.
Таким чином, узагальнена концепція самореа- лізації особистості позначається на підході до сучасних технологій навчання та виховання.
Загалом самостійну освітню діяшьність варто розглядати як засіб реалізації освіти та самоосвіти.
■ Співвідношення між поняттями «освіта», «самоосвіта», «самостійна робота»
Усвідомлення основних положень вимагає дещо переглянути на сучасному етапі освіти саму мету освіти в навчальному та виховному процесі. У визначенні діяльності викладача варто пам'ятати, що основний шлях розвитку людини — це її самореалізація, самобудівництво й розвиток індивідуальних здібностей.
Відтворення соціально-історичного досвіду в знаннях, уміннях та навичках забезпечується навчанням, відтворення індивідуальних здібностей досягається в навчанні. Відтворення та засвоєння знань, умінь, навичок повинно максимально відповідати еталону (нормативу).
Необхідно розглянути умови формування потреби в саморозвитку та самоосвіті:
- розширення обсягу пізнавальної інформації та джерел, способів її отримання: збагачення програмового матеріалу новітніми фактами та висновками, використання у викладанні різних засобів навчання, використання додаткової літератури, залучення позапрограмових джерел інформації;
- перехід від репродуктивної до творчої діяльності: дії за зразком, звичайний переказ матеріалу, самостійне доведення, порівняння, аналіз, синтез, абстрагування, самостійне творче застосування здобутих знань, розв'язання нестандартних завдань;
- урахування пізнавальних можливостей учнів: диференційований підхід до учнів, урахування їхніх об'єктивних пізнавальних можливостей, урахування суб'єктивних уявлень школярів про свої можливості;
- усвідомлення особистої та суспільної й значущості самоосвіти й саморозвитку: розкриття значущості загальної середньої освіти, демонстрація значущості системи знань, розуміння значущості кожного окремого завдання, заняття.
В основу організації самоосвіти педагога покладені такі принципи:
- систематичність і послідовність самоосвіти;
- зв'язок самоосвіти з практичною діяльністю педагога;
- взаємозв'язок наукових і методичних знань у самостійній підготовці педагога;
- комплексне вивчення психолого-педагогічних і науково-методичних проблем;
- відповідність змісту самоосвіти рівню підготовки педагога, його інтересам і нахилам.
Становлення творчого викладача-професіонала повинно відбуватися не стихійно, а за індивідуальним цілеспрямованим планом самоосвіти.
Під час складання планів доцільно враховувати такі принципи самоосвіти викладача:
- принцип цілісності (системність самоосвітньої діяльності);
- принцип діяльності (практична спрямованість роботи);
- принцип мобільності (відповідність змісту самоосвіти рівню професійної компетентності);
- принцип самореалізації (упровадження в життя своїх внутрішніх можливостей і здібностей);
- принцип самоорганізації (здатність особистості раціонально організувати свою діяльність)
Складаючи індивідуальний план самоосвіти, педагог має чітко визначити мету, спрямовану на глибоке та свідоме оволодіння знаннями, усвідомлювати необхідність обраної теми, правильно визначати матеріали для самостійних занять, дотримуватися систематичності та послідовності в самостійній роботі, здійснювати постійний самоконтроль.
Перший крок — пізнання самого себе
Працюючи над собою, можна побачити, що багато перешкод в особистому розвитку лише здавалися нездоланними. Пізнати себе можна за допомогою таких прийомів:
- засвоюючи новий досвід, спробуйте провести уроки в новому, не властивому вам стилі; навіть коли ваш експеримент буде невдалим, він допоможе вам виявити ваші потенціальні можливості;
- записуйте свої думки на папері, пізніше «ознайомтеся» з ними; інколи це дає дивний, несподіваний результат («Оце я дав!»);
- приєднуючись до групи індивідуального розвитку, приєднуйтеся до таких, як і ви; тоді ви матимете спільне «ноу-хау»;
- слухайте лекції та беріть участь у дискусіях; y у пошуках фізичних перешкод виявляйте фізичну активність (ранкова гімнастика, фізична праця, прогулянки) — цим ви посилюєте свої можливості;
- читайте (більше читайте про те, що відкриває вас, про психологію індивідуального розвитку); y розмовляючи з родичами та друзями, наполягайте на серйозній розмові, нехай вашими співрозмовниками будуть і колеги.
Працюючи над методичною темою (проблемою), необхідно використовувати не тільки рекомендації педагогічної теорії, особистий практичний досвід, а й багатий досвід педагогічного колективу навчального закладу. На педагогічних і методичних радах, засіданнях методичних комісій іде методичний пошук, під час якого педагоги отримують багату інтелектуальну поживу для роздумів, учаться аналізувати процес навчання та виховання.
Вимоги до організації самоосвіти педагогів
1. Зв'язок самоосвіти з практичною діяльністю педагога. Результатом самоосвітньої роботи педагога має стати поліпшення якості викладання предмета, виховання та розвиток учнів за допомогою предмета.
2. Систематичність і послідовність самоосвіти, неперервний характер роботи, постійне ускладнення змісту та форм самоосвіти. Для педагогів-практиків принцип неперервності має проявлятися в трьох напрямах: теоретична підготовка зі своєї спеціальності; практичне вдосконалення методів навчання та виховання учнів; вивчення результатів свого психолого- педагогічного впливу на учнів (слухачів).
3. Комплексний підхід до добору змісту й організації обраної теми з самоосвіти. Упровадження принципів комплексності дає педагогам змогу не замикатися на одній галузі знань (наприклад, методичній), а орієнтуватися на вивчення різних галузей науки: педагогіки, психології, фізіології, соціології, філософії, політології тощо, а також нових виробничих технологій, матеріалів, на досягнення науки і техніки.
4. Індивідуальний характер самоосвіти — найгнучкіша форма здобуття знань педагогом. Сутність індивідуалізації полягає в тому, що зміст, форми та методи самоосвіти мають бути підпорядковані особливостям особистості педагога, наявності в нього професіонально вагомих якостей, умовам його педагогічної роботи, його реальним можливостям, спрямованості його професійних інтересів, ступеню свідомості щодо необхідності самоосвіти для себе та користі її для практичної педагогічної роботи. Індивідуальний характер самоосвіти не виключає і колективних форм роботи.
5. Гласність і наочність результатів самоосвітньої роботи в педагогічному колективі закладу освіти, міста, області, країни. Саме цим створюються можливості для об'єктивного аналізу досягнень і недоліків у освітній діяльності із позицій сучасних вимог обміну досвідом, зближення з наукою, що допоможе самому педагогу краще зрозуміти сутність своєї роботи.
6. Створення в закладі освіти певних умов спонукає педагогів звертатися до нових методичних досягнень найкращого педагогічного досвіду. Цьому сприяє відвідування та аналіз відкритих уроків, показ позаурочної роботи з учнями, напрацювання етичних і профорієнтаційних бесід, виступи перед роботодавцями, соціальними партнерами тощо.
7. Завершеність самоосвітньої роботи на кожному її етапі (участь у семінарі, інформація на засіданні методичної ради, складання реферату або доповіді, участь у педагогічних читаннях, практичних конференціях, публікація у фаховому виданні тощо).
►► Далі буде
Пищик О. В. Самоосвіта – складова професійного зростання // Науково-методичний журнал «Педагогічна майстерня». 2011. №9(9). С. 10-14.
Немає коментарів:
Дописати коментар