пʼятницю, 30 жовтня 2015 р.

Найбільш ефективні способи навчання

Едгар Дейл (Edgar Dale) в 1969 році виявив найбільш ефективні способи навчання.

Едгар Дейл прийшов до висновку, що:

- Слухати лекції на тему або читати матеріали по предмету - це найменш ефективний спосіб вивчити що-небудь;

- Навчати інших і використовувати досліджуваний матеріал у власному житті - це найбільш ефективний спосіб вивчити що-небудь.

Результати досліджень він представив у вигляді схеми «Конус навчання»




Едгар Дейл викладав учням один і той же навчальний матеріал, але різними способами. А потім аналізував їх здатності згадувати вивчену інформацію після закінчення навчання.

Хоча в основу конуса дійсно покладені результати дослідження Дейла, відсоткові дані вираховують не Дейлом, а його послідовниками в результаті їх власних досліджень.

Навіть хоча Конус навчання, що одержав широке поширення, містить не зовсім точні дані, він є керівництвом для найефективніших технік навчання, які тільки здатний сприйняти людський мозок.

Конус навчання наочно пояснює, чому фрагменти з фільму запам'ятовуються краще, ніж прочитана книга на ту ж тему. Фільм використовує аудіо і візуальні аспекти, які людський мозок більш схильний запам'ятовувати.

Тетяна Чернігівська ("Як навчити мозок вчитися?")



Що нам заважає правильно вчитися ...?

Очевидно, що для кожної людини важливим завданням є визначення умов, в яких він працював би найбільш ефективно.

Пам'ятаєте притчу про те, як один громадянин рубав дерево тупою сокирою. Так от, цей процес, як Ви розумієте, тривав трохи довше, ніж якби була використана гостра сокира. 
Перехожий зауважив, що дроворуб дуже втомився від досить тривалої рубки дерева, проте дерево навіть і не думало падати. Тоді перехожий попросив сокиру. Після огляду він сказав дроворубу: "Ей хлопець, але ж твоя сокира зовсім затупилася! Заточи її! Так ти зрубаєш дерево набагато швидше!" 
На що дроворуб відповів: "У мене немає часу на те, щоб гострити сокиру, так як мені ще потрібно зрубати десять дерев". 

Саме для того, щоб не уподібнюватися даному персонажу, і необхідно, як було наголошено, визначити деякі фактори ефективної роботи, або, іншими словами "заздалегідь заточити свою сокиру", щоб не витрачати час даремно. 

Також, важливо знайти власний спосіб навчання, який буде найбільш ефективним для Вас, так як для однієї людини нормальним може бути те, що для іншого - абсолютно неприйнятно. 

Наприклад: мені для того, щоб що-небудь швидко вивчити, потрібно перебувати в майже повній тиші, проте, я знаю кілька людей, які вчать що-небудь у супроводі доволі гучної музики ... 

Наступний список - узагальнення найбільш часто зустрічаються проблем, які виникають під час навчання. Деякі, можливо, будуть для Вас знайомі, а деякі - ні. У будь-якому випадку, тут дані рекомендації щодо їх виправлення. 

Навчання разом з друзями

Пояснення: Якщо Ви вивчаєте щось, перебуваючи в колективі з більш ніж трьох осіб, то найчастіше, цей процес супроводжується жартами, різними розіграшами і т. д. Через це може істотно погіршитися якість навчання (так як Ви будете відволікатися від предмета діяльності) 
Як виправити: Знайдіть собі тільки одного друга, який буде так само зосереджений на здобутті знань (якщо Ви віддаєте перевагу групове навчання). В іншому випадку - говорите "ні", коли будь-хто пропонує Вам навчатись разом. 

Дуже багато музики

Пояснення: Шум і музика можуть впливати на здатність мозку сприймати нову інформацію. Вони також можуть відволікати Вас від матеріалу, який Ви вивчаєте. Виняток з цього правила - ситуація, коли те, що Ви вчите є словами пісні, яку Ви слухаєте. 
Як виправити: Якщо Ви любите слухати музику під час навчання, знайдіть певний тип музики без слів (зазвичай - класику) яка Вам подобалася б, і не міняйте її. Якщо в музичних творах, які Ви будете слухати, відсутні слова, в такому випадку Вам буде легше зосередитися на словах, які Ви читаєте. 

Відсутність комфорту

Пояснення: Якщо у Вас незручне крісло, стіл, стілець, Вам жарко або холодно і т. д. - тоді Ви не зможете нормально вивчити те, що хочете.
Як виправити: Пробуйте інші місця, до тих пір, поки не знайдете найбільш для себе зручне. Це може бути бібліотека, Ваша кімната, задній двір (якщо Ви живете в приватному будинку) і ін Знайдіть те, що Вам підходить і залишіться там до тих пір, поки не вивчите те, що збиралися.

Робота в ліжку

Пояснення: Хоча це досить зручно, Вам може захотітися спати замість того, щоб вчити що-небудь.
Як виправити: Сядьте за стіл замість ліжка. Не вчіть чого-небудь у ліжку пізно вночі, так як Вам захочеться спати.

Виконання декількох дій одночасно

Пояснення: Багато здатні робити одночасно кілька справ. Це може бути ефективним якщо справа стосується наприклад, роботи по дому. Проте, коли мова йде про навчання, Ви можете засвоювати не так багато матеріалу, як якщо б були зосереджені на одній задачі.
Як виправити: Коли Вам треба вивчити щось важливе, на деякий час припиніть займатися чимось іншим.

Навчання в транспорті

Пояснення: Багато читають у трамваях, маршрутних таксі, автобусах, коли направляються на роботу або в навчальний заклад. У таких умовах краще всього повторювати що-небудь, проте не інтенсивно вчити.
Як виправити: Використовуйте час, який проводите в транспорті для повторення, нагадування, перегляду, репетиції і т. д. Не використовуйте цей час для отримання нової інформації.

Що потрібно знати для тренування пам'яті ?

В історії людства завжди були люди, які мали феноменальну пам'ять, наприклад, Олександр Македонський пам'ятав імена всіх своїх воїнів, а академік Абрам Іоффе знав напам'ять усю таблицю логарифмів. Вольфгангу Амадею Моцарту достатньо було почути музичний твір лише один раз, щоб не лише виконати, а й відтворити його на папері. Такою ж досконалою музичною пам'яттю володів і Сергій Рахманінов. Вінстон Черчіль знав напам'ять майже всього Шекспіра, а Білл Гейтс пам'ятає сотні кодів, створеної ним, операційної системи.

Проблема пам'яті привертала увагу людей в усі часи. У давніх греків навіть була богиня пам'яті Мнемозина - мати дев'ятьох муз наук і мистецтв. Адже лише завдяки пам'яті людина накопичує свій досвід, одержує знання, уміння та навички. Пам'ять - це основа особистості.

За статистикою людина використовує не більш ніж 10 % можливостей своєї пам'яті. Тож 90 % "марнуються", тому що ми не вміємо користуватися природними процесами запам'ятовування. Сьогодні ми вирішили зупинити вашу увагу на трьох основних законах запам'ятовування - враженні, повторюванні та асоціації.

Найтриваліше враження - зорове враження.

Нерви, що ведуть від ока до мозку, у двадцять разів грубіші порівняно з тими, які йдуть від вуха до мозку. Тому перша порада - усе, що хочете запам'ятати, уявляйте! Користуйтеся ілюстраціями, замальовуйте самі. Ця порада стосується будь-якого виду діяльності. Не можна знати того, чого ви не уявили. Отже якщо у вас проблеми з вивченням історії - уявляйте себе учасником подій та історичних сцен.

Наступний закон запам'ятовування - повторювання.

Тисячі студентів-мусульман знають напам'ять Коран саме за допомогою повторювання. Недарма ж кажуть, що повторення мати учіння. Фахівці радять робити перерви між повторенням матеріалу. Не повторювати матеріал або поезію більше ніж чотири рази поспіль. Краще зробіть це через одну - дві години. Тоді буде зрозуміло, що зафіксувалось у пам'яті, а що потрібно ще раз проглянути.

І, нарешті, третій закон - асоціація.

Зміст пам'яті полягає у встановленні зв'язків між предметами і явищами. Ці зв'язки називають асоціативними або асоціаціями (в перекладі з латинської - з'єднання, зв'язок). Єдиний спосіб надійно запам'ятати певний факт - пов'язати його з іншим. Наприклад, уявіть, що сьогодні вам треба забрати з майстерні взуття, зайти в крамницю, підстригтися і віднести поточити ножиці. Якщо ви вранці намалюєте собі уявно картинку, як перукар у рваному взутті стриже вас тупими ножицями у крамниці, будьте впевнені — жодну з цих справ ви не забудете виконати.

Постійно тренуйте пам'ять - намагайтеся перед сном перекрутити події дня у зворотному порядку, вивчайте вірші чи іноземні слова, намагайтеся розкласти отриману інформацію по поличках, як у шухляди стола. Тобто, будьте свідомими, зосередженими на тому, що робите.

Велика наука відчувати життя "тут і зараз", цінувати кожну його хвилинку, тому не марнуйте його на бездумне заучування - будьте свідомими, навчайтесь усвідомлено, із задоволенням!

Забувати теж корисно! 

Забування - процес, протилежний запам'ятовуванню. Він полягає у втраті чіткості уявлення подій, фактів та зменшенні обсягів запам'ятованого.

В основі забування лежить старання тимчасових нервових зв'язків. Завдяки забуванню ми маємо можливість зберігати у пам'яті те, що дійсно для нас цінне та важливе. На думку вчених, забування запобігає перевантаженню мозку, сприяє адаптації до нових умов, виробленню нових навичок внаслідок старання в пам'яті старих моделей. Отож, пам'ять ніби сама регулює навантаження, готується до прийому нової інформації. При цьому стара інформація не зникає безслідно, а переходить із активної пам'яті в пасивну, звідки її інколи вдається витягнути.

Експериментально доведено, що найшвидше забувається матеріал одразу після вивчення. Вивчене має вилежатися. Тому перед іспитом гарно відпочиньте, а матеріал вивчайте поступово і готуйтеся заздалегідь.

Всі хочуть поліпшити свою пам'ять. Але мало хто докладає до цього зусиль. Одна з причин цього - брак інформації про способи досягнення такої мети. Пропонуємо вашій увазі прості поради фахівців з ейдетики (школи з розвитку уяви, образного мислення та їх усвідомленого використання для покращення запам'ятовування).

Доволі часто вам доводиться чути та й самим промовляти слова - "у мене пам'ять дірява, нічого запам'ятати не можу!" А улюблений кінофільм, ви ж пам'ятаєте його до дрібниць? А рідна мова? Який у вас словниковий запас? Та й подробиці життя вашої сусідки за партою... Пам'ятаєте! Як це у вас виходить? Просто вас цікавить все, що зазначене вище.

Цікавість - це пізнавальна активність, яка забарвлена позитивними емоціями та увагою. Завжди починайте із зацікавленості та уважності. Формуйте у собі здатність знаходити щось цікаве, навіть, у нудній справі.

Запам'ятовуються найкраще ті події і явища, які мають особливе значення для людини, тобто ті, що представляють для неї і певний інтерес. Усе, що ви побачили, почули, відчули - запам'яталося. Така налаштованість помагає регулювати процес запам'ятовування, не відволікаючись на думки про можливі невдачі.

Легко пригадується те, що уявили. Не заучуйте уроків, а уявляйте щось цікаве: це допоможе пригадати потрібну інформацію. Вивчаючи географію - мандруйте разом з авторами, бо вони написали тільки про те, що змогли уявити самі.

Математика - мова науки, але за кожною математичною дією обов'язково стоїть фізична, хімічна або інша наукова чи життєва подія, якою можна поцікавитись для кращого запам'ятовування предмету.

Вірші не заучуйте. Уявіть, про що йдеться у ньому. Не просто розповідайте, а декламуйте, нехай усі відчують задум автора і ваше особисте ставлення до нього.

Ще один спосіб запам'ятати вірш - прочитайте його повністю. Візьміть паперовий листочок і прикрийте останні слова поезії. Прочитайте ще раз, уявляючи закінчення рядка. Потім прикрийте два останні слова кожного рядка віршу, прочитайте згадуючи вже два слова. Згодом залиште лише перші букви кожного рядка і розкажіть вірш. Це цікавий і швидкий спосіб вивчення поезії.

Повторіть алфавіт, вигадуючи на кожну літеру слово. Якщо забули якусь літеру або не можете вигадати слово, не зупиняйтеся. У цій вправі важливо дотримуватися темпу. Назвіть 20 чоловічих імен, потім стільки ж жіночих. Виберіть будь-яку літеру алфавіту і назвіть 20 слів, які починаються з неї.

Складайте кубик-рубик. Він розвиває уяву, що безпосередньо впливає на запам'ятовування.

Прокидайтеся із задоволенням. Наша уява має могутній вплив на наше самопочуття (психологічне та фізіологічне). І якщо ви ще не розплющивши очі, псуєте собі настрій негативними думками, - годі сподіватись на вдалий і продуктивний день.

Перед тим як заснути, уявляйте себе здоровим і щасливим. Такими не складними діями також можна допомогти своєму організму краще поповнити сили, або швидше одужати, адже позитивні емоції сприяють кращому запам'ятовуванню. 



Сподобався матеріал? Поділись ним!

1 коментар: