Теорія критичного мислення
Допомогти
сформувати у людини активне ставлення до інформації, вміння здійснювати
конструктивний процес пізнання може медіа-освітня
теорія критичного мислення. Автор цієї теорії британський дослідник Л. Мастерман. Теорія
має на меті захистити, передусім, учнів, молодь від маніпулятивного
впливу медіа, навчити їх орієнтуватися в інформаційному потоці сучасного
демократичного суспільства, розвинути автономне, незалежне від впливу медіа,
мислення.
Спираючись
на загальні положення цієї теорії, ми будемо розвивати нашу здатність до
критичного мислення, а також намагатися розвинути самостійне ставлення до
інформації, досліджуючи медіатексти. Загальною метою нашої дослідницької
діяльності є, передусім, саме розвиток умінь адекватного сприймання
медіатекстів і критичного мислення — здатності аналізувати їх форму та
зміст.
Адекватне сприймання охоплює такі розумові дії:
- уважне
сприймання медіатексту;
- його
інтерпретування як розуміння змісту;
-осмислення.
Критичне мислення передбачає такі мисленнєві дії та
операції:
-умовний
поділ медіаінформації на вид, форму та зміст;
-виявлення
логіки «подачі» інформаційного смислу;
-порівняння,
зіставлення окремих елементів досліджуваного з іншими медіатекстами;
-узагальнення
як синтезування виявленого;
-оцінювання
даного медіа-тексту на основі отриманих аргументів;
-формулювання
особистого ставлення до даного медіатексту;
-формулювання
власного ставлення до аналогічної медіапродукції.
Методи дослідження
"Дискурс-аналіз: (дискурс – лат. міркування, логічний доказ) – метод, завдяки якому
здійснюється детальний, логічно-послідовний аналіз змісту повідомлення.
"Контент-аналіз: (контент – лат. зміст, змістове наповнення, тема) – спрямований на
розроблення, виявлення змістових категорій.
"Моніторинг: (монітор – лат. наглядач) – метод контролю за будь-яким процесом.
Загальна схема етапів дослідження медіа тексту:
- Уважно сприймаємо, інтерпретуємо та осмислюємо медіатекст.
- Аналізуємо медіатекст за видом медіа-продукції, форматом, жанром, змістом.
- Встановлюємо смисловий акцент медіа-тексту.
- Виявляємо застосовані меді-технології (технічні, змістові) та мету їх застосування — спрямування медіа-тексту.
- Встановлюємо аналогію з іншими медіа-текстами.
- Узагальнюємо напрацьоване й робимо загальний висновок.
- Оцінюємо медіатекст на основі аргументів.
- Формулюємо особисте ставлення до цього медіатексту.
- Формулюємо власну позицію щодо подібної медіаінформації загалом.
Етапи здійснення дискурс аналізу:
- Уважно сприймаємо (читаємо, розглядаємо, дивимося і слухаємо)
- Аналізуємо вид медіатексту: за формою, жанром, загальним змістом.
- Встановлюємо смисловий акцент медіатексту.
- Виявляємо застосовані медіатехнології та мету їх застосування
- Встановлємо аналогію з іншим медіатекстами.
- Узагальнюємо напрацьоване та робимо загальний висновок.
Дослідження відеосюжету з теленовин:
- Перегляд візуального медіатексту
- Повторення позицій схеми методу дискурсаналізу.
- Проведення дослідження відеосюжету методом дискурс-аналізу.
- Робимо висновок: констатуємо отриманий результат за позиціями, не оцінюючи.
Висвітлення тем у теленовинах методом контент-аналізу:
Дата
15.11.2011 16.11.2011 17.11.2011
Теми,
висвітлені у теленовинах на каналі …
1. Поїздка Президента до …
2. Катастрофа …
3. У Києві…
Немає коментарів:
Дописати коментар